חתול פיננסי     לפני שנה     כ- 67 דקות קריאה  

קרן סל אירית מחקה מדד 💰📈🇮🇪 מה מומלץ ורשימת קרנות סל פופולריות | חתול פיננסי

כסף

  • עידן הגיב:

    חסר לי MSCI World של אינבסקו שעוקבת אחרי המדד העולמי

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי עידן,
      זה יגיע עוד מעט 🙂
      יש לך את זה
      1185164
      0.19%
      Invesco MSCI World UCITS ETF ACC

      1. מה ההבדל לmsci הזה למה שרשמתה בכתבה?

        1. חתול פיננסי הגיב:

          מנפיק שונה.
          MSCI = Morgan Stanley Capital International, חברת השקעות.

          1. מעיין הגיב:

            היי חתול, תודה רבה על הפוסט החשוב הזה.
            איך ניתן להחליט מה כדאי יותר עבורי -MSCI 1185164 או 1159235?

          2. חתול פיננסי הגיב:

            היי מעיין,
            קשה לומר איזו קרן סל אירית עולמית מתאימה לך.
            הייתי הולך בין היתר על על דמי ניהול ועלות.
            לא יכול להמליץ.

      2. אריה הגיב:

        היי אני מחפש מדד מחקה s&p 500 שניתן להפקיד 500 שח כל חודש ולא 2000 שח
        איפה אני יכול לחפש?

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היי אריה,
          הייתי מציע לך חפש קרנות סל מחקות ישראליות.
          לא המלצה/ייעוץ, אבל משהו כמו של קסם/תכלית וכו – הן עם עלות נמוכה יותר.

    2. לביא הגיב:

      מה לדעתך יצא יותר משתלם לטווח העשר שנים, s&p500 ישראלית דרך פייר כך שאין בכלל דמי ניהול, או s&p 500 האירית דרך אקסלנט לדוגמא? אני מנסה להבין עד כמה הפער גדול בדמי הניהול שמחקות מדד הישראליות גדול מהאיריות,
      ועוד שאלה האם יש יותר ביטחון לכסף כשהוא נמצא בידי חברת השקעות גדולה, לעומת פייר שהיא יחסית קטנה?

    3. עמרי הגיב:

      הי,
      אם אני קונה קרן זרה, נגיד קרן אירית, שנסחרת בבורסה הישראלית בשקלים, הקרן תהיה צמודה לשקל או לדולר?

      1. חתול פיננסי הגיב:

        היי עמרי,
        ההצמדה לצרכי מס? צרעך לראות בתשקיף. יש כאלו שהן צמודות למטח ויש כלאו למדד המחירים לצרכן.
        האם התכוונת האם הקרן חשופה לדולר ולהשפעתו – בהחלט! רק קרנות ישראליות מנוטרלות מטח הן לא חשופות לדולר.

  • Fellah David הגיב:

    תודה רבה חתול!
    האם אפשר להבין מהכתוב שלא משתלם להשקיע בקרנות הללו דרך הבורסה?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      ההפך, לטעמי הן אפשרות טובה מאוד למשקיעים פסיבים. זו לא המלצה, אנא בדוק זאת.

  • S h הגיב:

    רק לוודא אם מבינה נכון:
    קרן: 1159250 של iShares Core S&P 500 UCITS ETF (בבורסה הישראלית: אשס.חוץ SPX 500) נסחרת במט״ח,
    ואילו קרן: 1183441: (Invesco S&P 500 – בבורסה הישראלית: אינ.חוץS&P500.) – מנוטרלת מט״ח ונסחרת בשקלים?
    ובעקרון, את שתיהן אפשר לקנות באמצעות חשבון מסחר עצמאי באקסלנס טרייד?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      לא. כולן נסחרות בשקלים, כלומר את קונה ומוכרת בשקלים. אבל הקרנות עצמן קונות נכסים בדולר ולכן את חשופה לדולר, כלומר עם יש שינוי בדולר/שקל את תושפעי ממנו.
      קרנות מנוטרלות מטח הן יקרות והם מונפקות על ידי גופים ישראלים.
      את שתי אלו שרשמת ניתן לקנות באקסלנס. אם טרם הצטרפת דרך ההטבה של הקבוצה, מוזמנת בחום להצטרף לאקסלנס ולהנות מההטבות המעולות של החתול:
      https://xnestrade.xnes.co.il/page/101?customerCode=03fe1944

      1. יהונתן הגיב:

        היי חתול יש לי שאלה שאני לא מצליח להבין מבחינת מיסוי
        כמה מס אשלם על דיבידנדים אשר מושקעים בחזרה במדד והאם יש כפל מס בנוסף לרווחי ההון כל הנושא הזה מעט מבולגן לי.
        ומה ההבדל באופן המיסוי בין קרנות סל ישראלית לאיריות?

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היי יונתן,
          אתה תשלם מס רווחי הון.
          ברב המקרים הוא יהיה צמוד למדד המחירים לצרכן, אבל יש קרנות שהן ממוסות לפי מט”ח כמו 1159250 הפופולרית.
          אתה לא משלם בפועל את המס על הדבידנד, אלא הקרן.
          כן, זה מתחשב בתשואה שלך, אבל זה שקוף לך.
          יש כפל מס פנימי, אבל כאמור אתה משלם פעם אחת מס רווחי הון באופן אקטיבי.

          המיסוי בישראלי הוא פחות טוב ויש יוצר מיסוי פנימי דבר שמשפיע כאמור על התשואה. המיסוי היעיל יותר מבין שתיהן הוא אירי על קרנות צובורת.

          1. עדי הגיב:

            היי חתול
            אשמח להבין יותר לעומק, מנסה להבין האם משתלם יותר להחזיק קופת גמל להשקעה (לצורך העניין מחקה מדד סנופי) או קרן אירית צוברת מחקה מדד סנופי. מצאתי מחשבון לחישוב הזה אבל כאמור לא ברור לי העניין של מיסוי הדיבידנדים – גם בקופת גמל להשקעה וגם בקרן האירית. האם אתה יודע לפרט על כך או להפנות למקורות קריאה? תודה!

          2. חתול פיננסי הגיב:

            היי
            זה מורכב ככה, כל מקרה לגופו.
            זה מאוד תלוי מה דמי הניהול בגמל להשקעה, אילו קרנות סל את רוצה לקנות, לכמה שנים וכמובן האם את רוצה לקבל את הכסף כקצבה.
            אם הסעיף האחרון הוא “לא” אז אין הרבה טעם להשקיע בקופת גמ ללהשקעה, ואם “כן” גם אז סביר שבסופו של דבר חשבון עמצאי יהיה יעיל יותר כלכלית לאור דמי ניהול נמוכים.

          3. לביא הגיב:

            אהלן לא הבנתי עד הסוף אם אני צשקיע בקרן סל אירית שהיא נסחרת בדולרים אז מישהו צריך לשלם על המט”ח לא? זאת אורמת למרות שאני קונה אותה בשקלים, אני ישלם עמלה נוספת בעקבות ההמרה למטח?
            ואז זה עוד מינוס בקרן האירית לעומת ישראלית שאני לא משלם עמלה על מעבר למטח?

          4. חתול פיננסי הגיב:

            היי,
            כן. אם אתה קונה קרן סל אירית בשקלים, אז היא מומרת מאחורי הקלעים לדולר לנכסי הבסיס, אבל לא אתה משלם, אלא הקרן כחלק מהפעילות שלה – לא אתה משלם ישירות על המטח בקרן הסל.
            אם אתה קונה קרן אירית בדולר, או כל מטבע אחר, אז כן. אתה משלם המרת מטח.
            וכן, גם קרנות ישראליות הן אחלה.

          5. לביא הגיב:

            בהמשך לשאלה על קרן מחקה מדד אירית ועל כך שאני קונה אותה בשקלים הזכרת, שאפשר גם לקנות קרנות מחקות מדד ישראליות וזה גם אחלה ולא כזה הפסד ביחס לאיריות, אז השאלה שלי היא האם לא לקנות אותם דרך ברוקר אפליקציית פייר שהיא חינמית לחלוטין למעט 5 משיכות ומעלה, לא יצא משתלם בהרבה מאשר לקנות חשבון מסחר באחת משלושת החברות הישראליות שאני משלם שם 15 שח כל חודש? מה הקאט’ש שאני מפספס?

          6. חתול פיננסי הגיב:

            היי לביא,
            אם אתה קונה רק ישראליות, אז יש היגיון דרך פייר לאור 0 דמי ניהול. נכון להיום אין קאצ’.
            תוכל לקנות ישירות מפה –
            https://go.fair.co.il/moneyplan_SP

            שים לב שבברוקרים הגדולים, לפחות באקסלנס ו IBI זה מתקזז עם עמלת קניה/מכירה חודשית.

          7. לביא הגיב:

            מה לדעתך יצא יותר משתלם לטווח העשר שנים, s&p500 ישראלית דרך פייר כך שאין בכלל דמי ניהול, או s&p 500 האירית דרך אקסלנט לדוגמא? אני מנסה להבין עד כמה הפער גדול בדמי הניהול שמחקות מדד הישראליות גדול מהאיריות,
            ועוד שאלה האם יש יותר ביטחון לכסף כשהוא נמצא בידי חברת השקעות גדולה, לעומת פייר שהיא יחסית קטנה?

      2. עוזיאל לוי הגיב:

        שלום חתול
        מה ההטבות שמקבלים באקסלנס עם הקופון שלך?

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היי,
          בבקשה:
          פטור מדמי טיפול למשך שנתיים, ולאחר מכן 15 ש”ח המתקזזים כנגד עמלות מסחר.
          עמלת קנייה ומכירה למניות וקרנות סל מחקות מדד ב – 0.07% ואג”ח ב 0.06%, עם מינימום של שלושה שקלים לפעולה.
          עמלות מסחר בארה”ב מניות וקרנות סל במערכת אינטראקטיב ברוקרס לפי 1 סנט למניה ומינימום של 5 דולרים או 6 דולרים במערכת מסחר EXTRADE PRO. זו המערכת המשולבת והפשוטה יותר וסביר שתהיה מותאמת לרב המשקיעים הפסיבים במסחר עצמאי בשוק ההון.
          40 פעולות קניה בשנה על קרנות ותעודות סל של קסם – ללא עמלת קניה.
          קורסים על שוק ההון בזום!
          100 שקלים מתנה לחשבון ב”אקסלנס”, לאחר חודשיים מרגע תחילת המסחר.
          מינימום הפקדה של 20,000 שקלים.
          להצטרפות לחשבון מסחר עצמאי ב”אקלסנס טרייד” >
          https://xnestrade.xnes.co.il/page/101?customerCode=03fe1944

      3. נעה הגיב:

        משהו שאני לא מבינה – אם אני קונה קרן אירית בשקלים, איפה מגולמת ההמרה לדולר? הרי הם קונים נכסים בדולרים. לפי איזה שער?

        1. חתול פיננסי הגיב:

          אין המרה שלך בפועל, אלא של המנפיק עצמו. את חשופה לדולר. הם קונים את העקיבה באמצעות מט”ח. לפי איזה שער? זה פנימי שלהם. שקוף לך כמשקיעה בקרן שקלית.

  • Sivan הגיב:

    האם יש מדריך כיצד לאזן קניית קרנות כאלו עם קרנות של איגרות חוב? כלומר לדוגמא איך להגיע לאיזון של 60-40 למשל?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי סיוון,
      טרם, אין עוד כזה.

      1. דקלה הגיב:

        הי חתול
        מצטרפת לבקשתה לגבי המלצות לחלק הסולידי של התיק.

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היי דקלה,
          אפתח שאין פה משום המלצה אלא רק שיקוף הדברים ואת צריכה להחליט מה מתאים לך בבחירת הקרנות
          לחלקים הסולידים בקרנות סל איריות בשקלים אפשר להוסיף אגח עולמי במספר 1159102.
          קצר טווח כמו 1159177 של ארהב.
          ולטווח בינוני 1159151 גם כן של ארהב.

  • אבי הגיב:

    לפי מה שהבנתי קרן סל אמריקאית עדיפה לחיסכון של 30 שנים ורק אחר כך איריות עדיפות מה גם שהן יותר זולים מהאיריות וגם באיריות יש קיזוז מס בשכבה הראשונה שמורידים לאיריות ולא יורד באמריקאיות.תקן אותי אם אני טועה

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי אבי,
      תיאורטית כן, זה מתהפך סביב ה 20 שנים.
      מיקרו אופטימיזציה לטעמי.
      מה גם שקרן אמריקאית יש לה המרת מטח וחשופה למס עיזבון.
      לא המלצה לכלום, שכל אחד ואחת יעכשו מה שנכון להם.

  • לימור הגיב:

    נשמח לסקירה של קרנות איריות שאפשר לקנות בדולרים בבורסה המקומית. יש דבר כזה?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי לימור,
      לא מכיר שיש כאלו. האיריות במטח הן בבורסות חיצוניות.

  • יונתן הגיב:

    שלום רב
    תודה רבה על התשובות,מאוד מלמד וענייני.

    אני מצטרף לסיוון בשאלה איך בונים תיק מאוזן
    סתם לדוגמא:
    40 אחוז קרן סל אירית מחקה סנופי
    40 אחוז קרן סל אירית מחקה msci
    20 אחוז אג”ח ממשלתי או קונצרני
    איך בפועל עושים את זה ?
    מחליט על סכום השקעה וקונה על פי האחוזים?
    ואם רוצים הפקדה חודשית קבועה אז שוב מחלקים לפי האחוזים?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי יונתן,
      אם זה תיק שאתה רוצה, אז כן – כפי שרשמת.
      אתה לוקח את כל ההון שלך ומחלק אותו באחוזים שציינת.

      הפקדה חודשית – זה טריקי מעט. למה?
      כי אתה צריך לאזן כל הזמן, כלומר לשמור על היחס. זה יכול להיות בכל קניה את שלושתם (זה ייצא יקר) או פעם במתי שתחליט על האיזון הזה.
      יותר זה – התיק נע ומשתנה וגם אם לא תיגע בכלום היחס יתשנה לאור התשואות ולכן צריך לאזן.

  • רוני פלג הגיב:

    איך משווים באמת בין הקרנות ? יש גם קרנות שמחלקות דבידנדים מול כאלה שלא

    בהשוואה ל20שנה מה החיסכון הפוטנציאלי ?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי רוני,
      יש מספר מרכיבים בין קרנות סל על אותו המדד, תוכל לדוגמא לקרוא ניתוח על קרנות סל מחקות נאסדק 100 https://moneyplan.co.il/nasdaq-100-index-what-it-is/
      יש מחלקות ויש צובורת.
      הצוברות באופן טבעי נונתנות תשואה גבוהה יותר עם הזמן כי כל פעם בחלוקה יש מס שמשלמים, בניגוד לצובורות שהוא נדחה עד שמחליטים למכור.

      1. קתי הגיב:

        היי
        האם יש הבדל אם אני רוכשת את הקרנות סל דרך הבנק או בית השקעות

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היי קתי,
          בהחלט!
          לרב בבנק זה יהיה משמעותית הרבה יותר יקר מאשר בבית השקעות עם ההטבה של החתול 🙂
          תראי פה >
          https://moneyplan.co.il/HF5
          יתר הפעולות הן אותו הדבר

      2. חומוס הגיב:

        היי
        איך אני יודע אם קרן היא צוברת או מחלקת?
        וגם, קרנות איריות הן לא מוגנות מט”ח נכון?
        תודה רבה מראש.

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היי,
          נכון, קרנות סל איריות אינן מגודרות במטח והן חשופות למט”ח.
          אפשר לראות בנתוני הקרן אם היא מחלקת או צוברת.
          תחפש ACC עבור צוברת accumulating
          DIS עבור מחלקת distributing.

  • איתיוש הגיב:

    מה לגבי העוקבות מדד של החברות השקעות, כמו nasdak100קסם 5128905, זה גם מתקשר לסיפור של האירים? או שזה משהו אחר לגמרי, אני רואה שאחוזי העמלות שם נמוכים יותר

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי איתיוש
      לא. אלו קרנות סל ישראליות. הן פועלות שונה.
      קרנות ישראליות לרב מתחילות עם דמי ניהול זולים מאוד, אפילו 0, ועם הזמן מעלות.

      1. קלמן הגיב:

        1. בקרן סל אירית אין כפל מס?
        2. מה ההבדל בין קרן סל לקרן מחקה?
        3. תודה אין עליך חתולון …..

        1. חתול פיננסי הגיב:

          שלום קלמן,
          1. יש מיסוי פנימי של הקרן. שקוף לך. בסופו של יום אתה תשלם פעם אחת מס רווחי הון בגובה 25% ריאלי. היבטי המיסוי בתוך הקרן הם עניין פנימי שלהם. יש מיסוי, אבל כאמור הוא שקוף לך ומלקח בחשבון כחלק מהתשואה.
          2. אין הבדל סמנטית. קרן סל היא במקרה הזה מחקה מדד.
          3. באהבה גדולה!

      2. רפי הגיב:

        למה לא לקנות קרנות מחקות ישראליות עם 0 דמי ניהול ואז להחליף אותן כשמעלות את דמי הניהול?
        ומה הcatch עם ה-0 דמי ניהול? לדוגמה זה: קסם NASDAQ 100 KTF

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היי רפי,
          זה לגמרי אפשרי.
          לא ניתן להחליפן, אלא רק אם מוכרים אותם ואז יש אירוע מס.
          אגב, העליה בדמי הניהול של הקרנות הישראליות היא לא הכרח.
          לא כולן העלו עד כה.

  • יוסי הגיב:

    היי חתול
    אני אשמח לדעת היכן אפשר לראות את רשימת הקרנות סל של אינווסקו/ איישרס שנסחרות בארץ בשקלים כמו ה1159250?
    תודה רבה

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי יוסי,
      יש לך הכל באתר המאי”ה של הרשות לנירות ערך.

      1. Ofri Sharon הגיב:

        מה ההבדל בין טבעי לסנטטי?

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היי עפרי,
          ההבדל בין קרן סל סינטטית לקרן סל טבעית הוא בעיקר ב 2גורמים
          1. סינון מנפיק. בסינטטי יש מעט יותר סיכון, אם כי בעיני הוא זניח.
          2. מיסוי פנימי מעט שונה לאור אופי האחזקה. לדוגמה בין 1183441 קרן סל S&P 500 סינטטית למול מקבילתה הטבעית 1159250 יש יתרון תשואה של כ 0.3%.

  • ארי הגיב:

    היי,
    תודה על הכל!
    שאלה כללית בנוגע לקרנות הסל שעוקבות אחרי מדדים, לפי מה נקבע מחירם?
    מעבר לשינוי המטבע, יש עוד סיבה שיכולה לגרום לשינוי בנייר ביחס לתשואת המדד הנעקב? ואיך העובדה שהנייר נמכר כל העת לפי היצע וביקוש לא משנה את התשואה ביחס למדד הנעקב?
    תודה.

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי ארי,
      לפי מה נקבע הערך של כל מניה? לא יוד לומר בדיוק.
      אם אתה מתככון למה משפיע על השער, אז זה מטח כמובן (אם זו לא קרן מגודרת) והיחס הפנימי.
      לגבי התשואה הרציפה, אז פה יש שינוי. זה לא אחד לאחד, יש סטיות קלות באחיזה טבעית ובסינטטית הן לעיתים יותר גדולות לכאן או לכאן.

      1. ארי הגיב:

        היי
        תודה על התשובה!
        בנוגע לפערי עקיבה שציינת וההבדל בין סינטטי לפיזי, בטווח ארוך יש לזה משמעות או שזה מתאזן בסוף?
        תודה.

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היסטורית יש יתרון לסינטטי כמו בין ה 1159250 לבין 1183441 של כ 0.3%

      2. Natalie Uziel הגיב:

        תודה על ההסבר. האם כדאי להשקיע בבת אחת את כל הסכום שנמצא בידי, או להתחיל עם סכום כלשהו ואז פעם בחודש להעביר עוד כסף?

  • שיר הגיב:

    רציתי לדעת האם יש חסרונות/סיכונים לקרן סל מחקה מדד? והאם ישנם נתונים נוספים שעלי לבדוק לפני שאני בוחרת קרן סל מחקה מדד מעבר לנתונים המספריים של אחוזי ניהול וכדו’..?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי שיר,
      אני לא חושב שיש חיסרון מהותי.
      יש לזה המון יתרונות.
      אולי חיסרון יכול להיות בהקשר “התפוצצות” כלפי מעלה (או מטה כמובן) למול מניה אחת. המדד באופן טבעי הוא פחות תנודתי ממניה, ולכן אם “רוצים לעשות קופה” אז סביר שיש יותר פוטנציאל סביב מניה בודדת מאשר במדד.
      אני בדיוק כותב כתה חדשה שתתיחס גם לזה – איך לבחור?
      דמי ניהול כמובן.
      המטבע חשוב.
      איפה קונים אותו? כלומר באיזו בורסה בהקשרי עמלות.
      מדינת המקור – האם זו קרן ישראלית/אירית/אמריקאית?
      סוג ההחזקה אם מהותי לך – סינטטי מול טבעי.

  • אלכס הגיב:

    איך אני יודע אם קרן סל אירית צוברת או לא ? למשל קרן סל אירית מס’ 1159250 היא צוברת או מחלקת ? ואיפה אני רואה את זה ?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי אלכס,
      כל הקרנות פה ברשימה הן צוברות. ניתן לדעת אם תחפש אותן תחת “צובורת” או ACC = ACCUMULATING

  • שמואל הגיב:

    היי חתול תודה על המאמר עשית לי סדר סוף סוף.

    שאלה: נגיד יש לי כיום קופג להשקעה שיש ביכולתי להפקיד לה סכום קבוע.
    לשם הדוגמא נגיד 2000 שקל חודשי
    בחלופה של להשקיע את אותו הסכום במחקה מדד במסחר עצמאי שעולה נגיד 1600 שח ליחידה, יהיה לי במשך 4 חודשים סכום שלא מושקע הלא כן?
    כלומר אוכל לקנות כל חודש רק מניה אחת של 1600 שח ו400 שח ישכבו בחשבון המזומן של המסחר העצמאי עד שיצטברו גם הם לכדי קניית מנייה.
    האם הדיליי הזה לא חיסרון משמעותי ביחס להשקעה מוסדית שם כל שקל מושקע מאותו רגע שהשקעת אותו?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי שמואל,
      שמח מאוד לקרוא.
      לא בהכרח, כי את הכסף הזה אתה יכול לחסוך בינתיים בקרן כספית או לקנות ניירות כאלו שמותאמים לתקציב שלך.

  • יהונתן הגיב:

    היי חתול, תודה רבה על המידע.
    2 שאלות בבקשה
    1. מחקה מדד s&p500, איך אתה חש לגבי הסיכון שלו? להבנתי 10 החברות הגדולות מחזיקות חלק לא פרופורציונאלי ביחס לשאר 490 החברות
    2. האם ניתן לרכוש את קרנוסת הסל הללו )למשל של איוונסקו) דרך הבנק?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי יהונתן,
      1. למען הדיוק זה אפילו פחות, יותר לכיוון של 10.
      אני חי עם זה בשלום. למה? כי במדדים יש מנגנון ניקוי עצמי, כלומר אם אחת “סורחת” אחרת תחליף אותה. נכון, יהיו מקרים שהשוק כולו יחטוף, אבל היי… אנחנו פה לטווח ארוך.

      2. בהחלט ניתן. אבל… מציע לך לשקול זאת שוב כי בבנק זה מאוד יקר!
      תראה פה את ההשוואה איפה אפשר לרכוש ותראה שבין הבנק לבין ברוקר ישראלי עם ההטבה שלי, אז הברוקר יהיה הרבה יותר זול!
      https://moneyplan.co.il/HF5

      1. Joe הגיב:

        היי חתול,
        השגתי פטור מדמי ניהול בבנק.
        עדיין בהתמקחות לגבי עמלת קנייה/מכירה (כרגע 1% – כן מטורףף).

        מתכוון להשקיע 100k לתקופה ארוכה בקרן אירית מחקה מדד 119250 כאשר כל חודש תהיה הוראת קבע של 300 שקל.

        בונה על כך מהבנק שלא יגבה עמלת קנייה.

        האם עדיין יש עדיפות לבית השקעות ?

        1. חתול פיננסי הגיב:

          אהלן!
          15 לחשבון עצמאי זה מאוד יקר!
          יפה שיש פטור, רק תראה שהוא לתמיד ולא שכל שנה יעלו לך את זה מחיר.
          תבדוק גם עמלות המרה.

          בלי קשר, קרן כזו עולה כמעט 2000 שקלים ולכן הו”ק של 300 שקלים לא כל כך תעזור לך ברכישה.

          1. Joe הגיב:

            תודה על התגובה.
            1) מה זאת עמלת המרה סבירה?
            2) לגבי ההו”ק אני אצטרך לבדוק קרן אחרת שתותאם לסכום של 300 ש”ח.
            יש מנוע חיפוש לפי סכום השקעה?

            תודה על ההכוונה. אתה אלוף

          2. חתול פיננסי הגיב:

            בשמחה.
            1. לא יותר מ 2 אגורות לדולר.
            2. אין מנוע חיפוש כזה שאני מכיר.

  • יהונתן הגיב:

    היי חתול יש לי שאלה שאני לא מצליח להבין מבחינת מיסוי
    כמה מס אשלם על דיבידנדים אשר מושקעים בחזרה במדד והאם יש כפל מס בנוסף לרווחי ההון כל הנושא הזה מעט מבולגן לי.
    ומה ההבדל באופן המיסוי בין קרנות סל ישראלית לאיריות?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי יונתן,
      אתה תשלם מס רווחי הון.
      ברב המקרים הוא יהיה צמוד למדד המחירים לצרכן, אבל יש קרנות שהן ממוסות לפי מט”ח כמו 1159250 הפופולרית.
      אתה לא משלם בפועל את המס על הדבידנד, אלא הקרן.
      כן, זה מתחשב בתשואה שלך, אבל זה שקוף לך.
      יש כפל מס פנימי, אבל כאמור אתה משלם פעם אחת מס רווחי הון באופן אקטיבי.

      המיסוי בישראלי הוא פחות טוב ויש יוצר מיסוי פנימי דבר שמשפיע כאמור על התשואה. המיסוי היעיל יותר מבין שתיהן הוא אירי על קרנות צובורת.

  • יאיר הגיב:

    שלום,
    חדש בתחום. אני מעוניין לקנות קרן סל לטווח אירית לטווח ארוך. האם יש משמעות כלשהי לפקודה שבה אעשה את זה? כלומר מרקט או לימיט?

    אני מבין את ההבדל בין הפקודות, פשוט תוהה עד כמה זה קריטי ומה היית ממליץ. תודה!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי יאיר,
      ברוך הבא 🙂
      לא אין באמת משמעות לטווח ארוך.
      מה שנוח לך. לפעמים המרקט לא פתוח לכולם.
      באמת שזה שולי.
      אני אישית אוהב את הפשטות – מרקט.

      1. יאיר הגיב:

        תודה!
        מנסה למצוא עוד קרנות סל חוץ מאיריות, ראיתי קרנות סל שעוקבות אחרי מדד PHLX Semiconductor Sector שעוסק בשבבים, אך לא הצלחתי למצוא יותר מדי מידע על זה.
        1. נראה שהתשואה שלו מאוד גבוהה בשנים האחרונות(הגיוני עם העלייה של בינה מלאכותית), איך אף אחד לא מדבר עליו?
        2. איך ניתן לברר את פירוט האחזקות של קרן סל כזו או אחרת?
        3. מהם הקווים הכלליים שלך להחלטה אם כדאי להשקיע בקרן כזו או אחרת?

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היי,
          1. אתה צודק. תעשיית השבבים מתפתחת מאוד!
          למה לא? כי בביצה הישראלית הקטנה שלנו אנחנו קצת הולכים לפי העדר. אפילו נאסדק לאנשים מרגיש שזה חשיבה מחוץ לקופסא של לדבר על הדאו ג’ונס.
          2. כנס לאתר של אחת הקרנות שמחקות ויהיה לך שם פירוט.
          3.יש כמה, כמו ד”נ, תשואות עבר מגמתיות. מדד שארפ/סורינטו, ווליום מסחר ועוד כמה. אשתדל בקרוב להוציא כתבה על זה

      2. דינה ברכה הגיב:

        איזה עוד קרנות סל איריות מחקות מדד סנופי עם דמי ניהול יחסית נמוכים יש? כי ה2 שהבאת אין להן אפשרות למרקט

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היי דינה,
          אין בעיה לקנות אותם במרקט. ניסית בשעות המסחר?
          יש רק 2 קרנות איריות שנסחרות בשקלים מה שצייניתי לעיל. כל היתר נסחרות בבורסות באירופה.

  • שרון הגיב:

    שלום חתול פיננסי
    האם קרן אירית מחקה נאסדק/S&P לדוג’ שווה/דומה בתשואות למדדים באמת כי בגרפים של טווח ארוך נראה יותר סולידי מהמדדים ?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי שרון,
      לא, זה לא ממש אחד לאחד. יש כל מיני שינויים שצריך לקחת בחשבון כתלות בקרן סל שמחקה את המדד. לדוגמא קרן שנסחרת בשקלים תושפע מהפרשי המט”ח. קרנות סינטטיות הן תהיינה קצת יותר רחוקות מהמדד עצמו לאור העקיבה, לפעמים לטוב ולפעמים לרע, למול קרן “טבעית”.

  • אלה הגיב:

    היי,
    אשמח לוודא משהו (בדיוק פותחת תיק עם ההטבה שלך!)
    1- כל הקרנות כאן נסחרות בשקלים אך מושפעות מהדולר. האם זה עדיף ממנוטרלות מטח ואיך אפשר לדעת מה מנוטרל מט״ח ומה רק נסחר בשקלים?
    2- באחת התגובות המלצת על אג״ח חו״ל, האם אג״ח ממשלתי ישראלי לא יהיה עדיף מבחינת סיכון? יש יתרונות לחול שאני מפספסת?
    תודה!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי,
      נכון, הן חשופות למט”ח, במקרה הזה כל קרנות הסל האיריות חשופות לדולר.
      האם עדיף קרן סל מנוטרלת (מגודרת)? לא יודע לומר לך. אם את לא רוצה חשיפה לדולר אז כן. קחי בחשבון רק שדמי הניהול יהיו גבוהים יותר. משמעותית.

      לגבי השאלה השניה. אני לא ממליץ 🙂 רק מעלה אפשרויות.
      יש סיכון לכל אגח וחלקו הוא גם מבוסס על תקופת זמן האגח. מה יותר מסוכן? תלוי באיגרת עצמה..

  • עלמה הגיב:

    שלום חתול פיננסי,
    האם הבנתי נכון וכל הקרנות שמוצגות פה אינן סינטטיות? איך ניתן לוודא לבד איזו קרן סינטטית ואיזו טבעית?
    תודה!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי עלמה,
      לא מדויק. כל הקרנות של ISHARES הם טבעיות, בעוד שהקרנות של INVESCO הם סינטטיות.
      יש לכל קרן סל אירית את סוג העקיבה (סינטטי מול טבעי/פיזי) בתשקיף שלה.

      1. מייק הגיב:

        שלום חתול נחמד
        האם תוכל לחדד מה ההבדל בין סינטטי לטבעי

        1. חתול פיננסי הגיב:

          עקיבה טבעית – שיטת עקיבה אחר מדדים כמו S&P-500, בשיטה זו יש ניסיון לחקות את המדד אחד לאחד, כלומר לרכוש בכל רגע נתון ולאזן את הקרן על ידי התאמה מרבית של הקרן למדד עצמו.

          עקיבה סינטטית – שיטת עקיבה אחר מדדים כמו S&P-500, בשיטה זו יש ניסיון לחקות את באופן סינטטי, כלומר בין היתר על ידי חוזים עתידיים. שיטה זו היא פחות מדויקת אחר המדד ולעיתים משיאה תשואה עודפת ולעיתים פחות, וכן טומנת בחובה סיכון מעט גדול יותר. בשיטה זו נוהגים הן בקרנות סל כמו 1183441, וכן בקרן פנסיה, קופת גמל להשקעה, פוליסת חיסכון וקרן השתלמות.

          יש הכל ב”חתולופידה”
          https://moneyplan.co.il/%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%97%D7%99%D7%9D-%D7%A4%D7%99%D7%A0%D7%A0%D7%A1%D7%99/

  • שי הגיב:

    הסבר מצוין.
    בקנייה של של הקרנות, מה הכוונה שצריך לאזן? האם זה במקרה ויש הפקדה קבועה, לשים לב שהרכישה היא שליש לכל קרן?
    במידה ואין הפקדה קבועה, וקונים בפעם אחת שליש מכל קרן, שישאר לפנסיה- האם אז צריך לאזן?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      תודה רבה שי,
      אם קונים מספר קרנות אז צריך לאזן על מנת לשמור על התמהיל הראשוני שרצית, כיוון שעם השנים הקרנות במדדים השונים יעשו תשואות שונות והאיזון “ישבר”.
      כל עוד יש מעל קרן אחת ורוצים לשמור על היחס פחות או יותר הין המדדים אז צריך לאזן.
      לא מורכב, אבל דורש קצת עיסוק.

  • נוח הגיב:

    שלום חתול, איך עובד עניין פער המיסוי בין ETF איריות לקרנות מחכות ישראליות בפועל?
    תוכל לכתוב דוגמא על סכום מסוים שתסביר את הפערים האמורים במיסוי, למשל על סכום של 50,000 ש”ח מושקע?
    אני מנסה להבין בהתחשב בסכום שאשקיע ומשך הזמן המתוכנן, האם יהיה לי עדיף לקנות קרן אירית כלשהי שדמי הניהול שלה הם 0.33% או קרן מחקה ישראלית שדמי הניהול שלה (כולל המשתנים וכולל דמי הנאמנות) עומדים על 0.03% [מדובר על קרנות מחקות של נאסד”ק]

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי נוח,
      יש היבטי מיסוי פנימי של הקרנות. זה מורכב לכדי תגובה אשתדל לכתוב על זה פוסט.
      כן אומר שהמיסוי של הקרנות הישראליות הן פחות יעילות. אבל… זה אמור שקוף לך כרוכש כי זה מגולם בתשואה שאמורה לתת את הנצ’מרק.
      לגבי מס רווחי הון, אז פה תלוי באיזו קרן אירית. יש קרנות שהן ממוסות לפי מטח או לפי מדד.
      הקרנות הישראליות הן ממוסות לפי המדד

  • שלום חתול פיננסי
    האם כדאי לסמוך על הכלכלה האירית/הקרנות המנפיקות את הנייר לטווח הארוך?
    האם הרגולציה שם אמינה?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי גו’ני,
      אני לא יכול להמליץ, אבל זה לא שזה משהו קטן יחסית… אלו קרנות ענקיות, אבל באופן אישי אני לא מוטרד.

  • מירב הגיב:

    ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF
    כתבת דמי ניהול 0.2% אבל בדה מרקר מצויין דמי ניהול 0.6% לא ? צריך לתקן פה ?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי מירב,
      זו טעות בדה-מרקר.
      0.2. תוכלי לראות גם באתר ה מאי”ה.

      1. בריז'יט פרל הגיב:

        היי חתול
        קודם כל תודה על כל המידע הברור והאתר שלך ושאפשר לשאול ושאתה עונה.תבורך.
        שאלתי-אם אין לי מספיק כסף לקנות כל חודש קרן סל אירית מחקה מדדs&p5
        לקנות כל חודשיים?לקנות אגח וכל כמה זמן לעביר לקרן?

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היי,
          שמח לקרוא את הפידבק. איזה כיף!
          מה אפשר לעשות זה לשקנות אחת לחודשיים שלושה, עדיין לעשות DCA, ובין לבין על מנת שהכסף לא ישחק ואפילו יצבור מעט תשואה אפשר לקנות קרן כספית שקלית. היא נזילה ואין עמלת קניה ומכירה בבנק, פייר או מיטב טרייד עם ההטבה שלי.
          https://moneyplan.co.il/recommended-money-market-funds/

  • Nana הגיב:

    איך יודעים כמה דמי ניהול לוקחים על נייר הערך שאני רוצה?
    בינתיים למדתי ממך ולא מתיק המסחר שלי

    ישר פתחתי עם ההטבה שלך וקניתי 2 ניירות ערך שכתבת פה אבל נראה לי שקפצתי לפתוח תיק מסחר עצמאי מהר מדי כי לא הבנתי באמת מה אני עושה ובינתיים רק שתיהן בירידה(למרות שכמובן זה לטווח ארוך ויודעת שזה מתאזן עם הזמן) כדאי פשוט לשכוח מזה ל10 שנים הקרובות ולתת לזמן לעשות את שלו?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי NANA,
      אינני יודע מה קנית, אבל כאמור זה לטווח ארוך, אז לא הייתי מתרגש מזה.
      על כל נייר ערך יש תשקיף באתר המאי”ה שאפשר לבדוק שם.
      מה גם שיש עוד אתרים שאפשר לבדוק כמו פאנדר.
      תוכל להקיש את מספר הנייר ולבדוק באחד האתרים, אם לא מופיע פה בבלוג.

  • אריה הגיב:

    הי, אני מחפש לקנות קרנות איריות בחשבון שיש לי ב- IB . להבנתי אני יכול לקנות רק את אלו שנסחרות בלונדון אבל זה דורש המרה לפאונד ובחשבון יש לי שקלים ודולרים ואני לא רוצה להיות חשוף פעמיים למטבע. מה האפשרויות שלי ? ואילו קרנות אג”ח מומלצות (כולם מדברים רק על מניות…).

    1. חתול פיננסי הגיב:

      שלום אריה,
      יש לך גם קרנות שנסחרות בדולר כמו CSPX.
      איזה קרנות עוקבות מדד אתה מחפש?

  • פבלו הגיב:

    היי חתול
    אני רוצה לקנות קרן מחקה נאסדק 100
    אבל מתלבט בין קרן אירי עם דמי ניהול 0.33% או קרן מחקה ישראלית עם 0.07%.
    מבחינת מיסוי מבין שעדיף את האירי אבל מחבינת דמי ניהול ראיתי שכתבת שקרן סל ישראליות בהתחלה יותר זולה ואחר כך יותר יקרה…
    תוכל לתת הסבר או איך זה מתטבה (מתי עולה משמעמותית).
    ובסופו של דבר מה עדיף להשקעה טווח ארוך (קנייה במנות) בין 2 החלופות?

    שאלה נוספת ראיתי קרן אירית על סנופי עם דמי ניהול 0.07, אז בהשוואה לנאסדק הוא משמעותי יותר זול הדמי ניהול אך התשואה יותר גבוה בנאסדק (כמובן אי אפשר לדעת מה יהיה בעתיד).
    מה משפיע יותר לאורך הזמן הדמי ניהול או התשואה?

    המון תודה ואחלה אתר!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי פבלו,
      יש לך אפשרות ביניים נאסדק ב 0.2 אירית צוברת ובשקלים (1186063) – לא המלצה – תבדוק ותעשה שיעורי בית.
      כן, לרב ישראליות מעלות את דמי הניהול. כמה? מתי? לא ידוע.

      כן, הנאסדק נראה תשואה גבוהה יותר בכ 2 אחוזים היסטורית וסטטיסטית, אבל גם הסיכון והתנודתית בהתאם. דמי הניהו פה הם יחסית זניחים ונמוכים ולכן התשואה היא משמעותית יותר.

  • שלום חתול
    שילוב של acwi 85 אחוז עם נאסדק 15 אחוז הגיוני לשילוב?
    הדילמה זה דמי ניהול 0.4 בשנה…

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי ג’וני,
      קשה לי לומר מה נכון לך, העולמי מכיל לא מעט מהנאסדק עצמו. אם אתה הולך על תמיהל שכזה אז יש פה דגש לעולם הטכנולוגיה האמריקאי.

      אגב, למה 0.4? יש לך נאסדק עם 0.2% ועולמי עם 0.2%. זה לא מצטבר, כי זה אחוזים על ההון שלך.

      1. מה הכוונה לא מצטבר?
        דמי של קרנות הם לא כמו דמי ניהול שמשלמים לבית השקעות/בנק?
        איך זה עובד?
        והאם נכון לי שלב במקום הנאסדק תא 125 כשרה(במטרה ליותר פיזור)?

        1. חתול פיננסי הגיב:

          הם כן, זה לכל הסכום. ולכן אם תשלם 0.2 לקרן x ו0.4 לקרן y זה עדיין 0.2 על כל ההון שלך כי גם ככה הוא מחולק באחוזים.

          לא יודע מה נכון לך בפיזור…. הנאסדק לטעמי היא יותר “מפוזרת”, אפילו שהיא קטנה יותר בכמות, אבל היא גלובלית.

          1. ממש מתנצל חתול
            לא הבנתי כל כך את החישוב לגבי התשלום על אחוז דמי ניהול
            אם יש לי 1000 שקל על קרן x ו1000 שקל על קרן y
            דמי ניהול על קרן x – 0.2 ודמי ניהול קרן y – 0.4
            אז מה התשלום על זה?

          2. חתול פיננסי הגיב:

            הכל טוב 🙂
            במקרה הזה אתה תשלם על כל התיק 0.3% – ממוצע של 0.2 ו 0.4.
            אני רק אחדד ששתי הניירות שציינת עולים כל אחד 0.2% ולכן התשלום הכולל על הכל יהיה 0.2%.

  • הבנתי,
    ושאלה אחרונה שלא קיבלתי מענה נורמאלי בשום מקום
    מתי גובים את הדמי ניהול האלה?
    האם יורדים מהתשואה, מהתיק הכולל או מהיתרה בחשבון בנק?
    האם הם שנתיים?
    תודה רבה על כל העזרה!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      על קרן סל? בשוטף. כל יום זה מתקזז לך עם התשואה.
      כל מספר של דמי ניהול הוא שנתי. תחלק ב 365 ותקבל את היומי.

  • תומר הגיב:

    כשקונים תעודת סל או נייר אחר של בית השקעות ישראלי (קסם, אקסלנס) יודעים עם מי עובדים. מה זה התעודות האלה שמנוהלות ע״י גורם זר? איך אפשר לדעת האם לסמוך עליהם?
    האם יש סיכון שמישהו שם ימעל ואאבד את הכסף?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי תומר,
      לטעמי כן. אפשר בהחלט לסמוך עליהם. אלו קונצרנים עולמיים ענקים. כאלו שהקרנות הישראליות הן פסיק לעומת קרנות הסל שהם מציעים.

  • אמיר הגיב:

    האם אפשר לרכוש קרנות ישירות בחו”ל
    ללא מתווך בית השקעות ישראלי?
    מה ההשלכות על המיסוי?
    דרך אילו גופים בינלאומיים מבצעים?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי.
      בהחלט. אפשר לפתוח בIBKR ולקנות דרך ברוקר זה. העלות היא יותר זולה, אבל זה דורש עיסוק עם ניכוי מס כי הם לא מנכים מס במקור.
      יש לך פה דוגמא והסבר ל IBKR

      https://moneyplan.co.il/HF1

  • עומר הגיב:

    תודה חתול! האם יש קרנות איריות שמונפקות בבורסת ת״א למדדים כמו:
    Ussc
    Zprx
    Zprv
    ראסל 2000
    שוב תודה!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי,
      לא אין כאלו. רק שניה דרך בורסת חוץ.

  • מור הגיב:

    מה לגבי קרן סל אירית מחקה מדד דאו גונס?
    יש המלצה ?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי מור, לא מכיר שיש קרן סל אירית מחקה את מדד הדאו ג’ונס

  • ערן הגיב:

    ערב טוב,
    תודה רבה על האתר.
    נניח ואני משקיע פאסיבי שלא רוצה להתעסק בכלל, אלא רוצה “שגר ושכח” לטווח הארוך ביותר 25 שנים, אבל עדיין רוצה את המסחר העצמאי היות והוא עם דמי ניהול זולים.
    ההשקעה יכולה להיות בצורה של סכום חד פעמי + הוראת קבע (כמו בגמל להשקעה).

    נניח ואני אפתח חשבון מסחר באחד מבתי ההשקעות, איזה נייר / ניירות אני צריך לקנות?
    הכסף מיועד לעוד 25 שנים.

  • אבא הגיב:

    האם לא יצא זול יותר להמיר שקלים לדולרים ולקנות קרן דולרית מאשר לקנות את הקרן השקלית?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי
      לא בהכרח. יש עמלת המרה לא מבוטלת של כ 2 אגורות לדולר. תעשה את החישוב מה יותר משתלם לך

  • מיכאל הגיב:

    היי,

    כתוב כאן שאפשר לקנות בשקלים בבורסה ובכך לא להמיר למט״ח,
    אבל רק להבין, זה לא אומר שהקרנות הללו לא *חשופות למט״ח*, נכון?
    כי הרי בבורסה תמיד המחיר יוצג לי כשילוב של התשואה שקרתה בתוספת השיעור בשער החליפין.

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי מיכאל,
      הקרנות האיריות הן חשופות למטח.
      הן לא נקובות במטח אלא רק חשופות.
      המחיר הוא בשקלים אבל עם ההטיה של המטח.
      אם אתא רוצה למטרל מטח, אז תוכל לקנות קרן סל ישראלית מנוטרלת מטח.

  • יוסי הגיב:

    היי חתול, תודה על הסיכום.
    ברשותי שתי קרנות אמריקאיות (ishares s&p500 Nasdaq 100 qqqm and growth ivw), שלאחר ששמעתי על מס העיזבון, הפסקתי להשקיע בהן והן לא עברו ביחד את ה 60k$.
    השאלה שלי היא האם כדאי בכלל למכור אותן ולקחת הכסף לישראליות (שצוינו למעלה לדוכמא 1159250 וכו, שאני משקיע בהן בחודשים האחרונים) או שלא כדאי, וכבר להשאיר אותן כמו שהן.

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי יוסי,
      אני לא יודע לומר האם נכון לך למכור את הקרנות סל האמריקאיות. זה תלוי בך ובעיקר האם וכמה מס תשלם עליהם.
      עוד דבר, זה תלוי מה הסכום שיש לך שמה וכמה אתה מעריך שהוא יגדל. מס עיזבון על קרנות סל אמריקאיות מתחיל רק מ60,000$.

  • גל הגיב:

    תודה על המאמר!! מחכים ביותר! 🙂
    לגבי שתי הקרנות האיריות מחקות מדד s&p 500 שמוזכרות כאן:
    (1159250 + 1183441)
    1. את שתיהן אפשר לקנות בשלושת בתי ההשקעות? מיטב + IBI + אקסלנס?
    2. לא ראיתי שיש הבדל כלשהו בין השתיים, למעט דמי הניהול – 0.07% לעומת 0.05%. אז בעצם עדיף ללכת לפי העלות הנמוכה יותר, לא? או שיש שם עוד איזשהו פרמטר חשוב שפיספסתי?
    תודה!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי גל,
      שאלות מעולות על חשבון מסחר עצמאי.
      1. כן. אפשר לקנות אותן בשלושת הברוקרים.
      2. לא בטוח שרק דמי ניהול.
      תראה פה:
      יש כמה הבדלים בין קרנות הסל האיריות שמחקות את מדד ה S&P 500.
      דמי ניהול – 0.07% ל 1159250 (להלן איישרס) לעומת 0.05%+0.04% ב 1183441 (להלן אינסבסקו)
      תשואה – אינבסקו מראים תשואה עודפת של כ 0.3% לאור שיטת מיסוי פנימי שונה (סוג של פרצה בחוק).
      סוג האחזקה – אינבסקו מחזיקה סינטטית על ידי חוזים עתידיים, בעוד שאיישרס מחזיקה טבעית את המניות.
      סיכון הנפקה – לאיישרס (1159250) אין סיכון הנפקה בעוד שלאינבסקו (1183441) יש סיכון מספיק שלטעמי הוא שולי ביותר.
      הצמדה למדד – איישרס צמוד למט”ח בעוד שאינבסקו צמודה למדד המחירים לצרכן.

  • שמואל הגיב:

    הי,

    אני לא רואה פה התיחסות להטבות מס של הקרנות הסינטטיות על דיבידנדים של חברות אמריקאיות. תוכל להרחיב על כך ואם אתה ממליץ לקנות את הקרנות הללו?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי שמואל,
      לא הייתי קורא לזה הטבות מס בקרנות סל סינטטיות מול קרנות סל טבעיות, פיזיות, אלא יותר סוג של ניצול פרצה בחוק.
      המיסוי הפנימי הוא שונה, לטובת הסינטטיות האיריות, אבל חשובה קודם ההבחנה בין קרן סל אירית למול קרן סל אמריקאית.
      אינני יכול להמליץ על נייר כזה או אחר, אבל לטעמי לישראלים פחות יאימו קרנות סל אמריקיאות לאור מס עיזבון, מחייב המרת מטח ודיבידנד כפוי.

  • אביחי הגיב:

    שלום חתול, תודה על תוכן נהדר
    האם יש מקבילה אירית לקרנות סל של דיבידנדים כמו SCHD ו- VIG
    והאם יש מקבילה אירית ל VGT (Vanguard Information Technology Index Fund ETF)
    תודה

  • רן הגיב:

    היי,
    רגע אני רוצה לקנות מניית CSXP (מחקה מדד אירי)

    אני יודע שיש את המנייה בישראל מספר : 1159250 , 1159235

    ובתוכנת מסחר גלובלית (TWS) היא נקראת CSPX LSEETF

    1.מה ההבדל חוץ מהמטבע בו הן נסחרות (שקל ודולר)?

    2.בספארק הישראלי אני יכול לקנות מינימום מניה 1 שלמה שזה כמעט 2000 ש”ח ובמערכת מסחר גלובלית אני יכול לקנות חצי

    3.למה בתוכנת מסחר הגלובלית TWS לא מופיע עדכונים של המניה?

    תודה!!!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      אהלן רן,
      אני חושב שיש פה בילבול קל בין קרנות הסל האיריות.
      1159250 היא CSPX קרן מחקה מדד S&P 500, בעוד קרן הסל האירית 1159235 היא קרן סל מחקה מדד עולמי.
      ההבדל בין CSPX ל 1159250 הוא המטבע והברוסה ממנה קונים.
      באיזה ברוקר אתה קונה?

  • יהודה הגיב:

    היי
    בפירוט על העמלות בכתבה למעלה כתוב שעל הקרן מס’ 1183441 העמלה היא 0.5 השאלה היא האם זה סך העמלה הסופית או שיש גם עוד דמי ניהול בגלל הswap ואם כן כמה והאם זה עדיין יותר רווחי מהקרן 1159250
    תודה

    1. חתול פיננסי הגיב:

      שלו רובי,
      אשמח אם תשאל שאלה ממוקדת יותר שאוכל לסייע יותר על קרנות סל איריות וישראליות.

  • חיים הגיב:

    היי
    האם תוכל לומר פחות או יותר באיזה סכומים של השקעה יהיה עדיף לשלם לרואה חשבון במקרה שאני פותח חשבון בIBKR מאשר אם אני פותח דרך אקסלנס וכדו׳ שהם עושים לי את העבודה של הגשת דוחות מיסוי.

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי חיים,
      קשה לעשות את התמחור מבלי להכיר את אופי הפעילות שלך.
      מה שכן דוח רואה חשבון לחשבון מסחר עצמאי של ברוקר זר עולה כ 800 שקלים לשנה.

  • מישקה הגיב:

    האם להשקיע בקרן סל אירית זה משהו שאפשר לעשות רק דרך IRA / חשבון מסחר עצמאי או שניתן להשקיע גם דרך פנסיה או קרן השתלמות ?
    דמי הניהול שמוצגים, הם בנוסף לדמי הניהול של החברה שאני משקיע דרכה ?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      שלום מישקה,
      ניתן להשקיע ולקנות קרן סל אירית רק בחשבון מסחר עצמאי ולא בחשבון מנוהל כמו קרן השתלמות או קרן פנסיה.
      דמי הניהול של קרנות הסל בכלל, ולא רק האיריות הן עומדות בפני עצמן. אסביר.
      יש דמי ניהול לקרן עצמה והיא מתקזזת כל יום מהתשואה.
      זאת בנוסף לדמי ניהול שגובים הברוקרים על עמלות קניה ומכירה.

  • ליטל הגיב:

    היי חתול

    רציתי לקנות S&P 500 וכמובן נכנסתי לכתבה שלך. בשיטוט קל נוסף בגוגל מצאתי עוד כתבה באתר פאנדר https://www.funder.co.il/article/149983
    שבה מסבירים למה דווקא עדיף להשקיע בקרן שממוסה על פי אינפלציה (מדד המחירים לצרכן) ולא על פי שער הדולר. בטבלה באותו אתר מצויין כי הקרנות המומלצות פה למעלה הינן ממוסות על פי שער הדולר.
    אשמח לתגובתך עם הסבר האם באמת עדיפות הקרנות האיריות שממוסות על פי שער הדולר או קרנות ישראליות שממוסות על פי האינפלציה?

    תודה!!

    ותודה על הנגשת המידע!!!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי ליטל,
      נכון, חלק מהקרנות סל האיריות הן ממוסות לפי הדולר (מט”ח) אבל יש גם כאלו שהן לפי מדד המחירים לצרכן כמו זו של אינבסקו 1183441 (לא המלצה/ייעוץ).
      מה עדיף?
      זה בעיקר תלוי בך, אינני יכול להמליץ. יש יתרונות לכאן ולכאן.

      1. ליטל הגיב:

        תודה !!

        מבינה אותך וברור לי שאסור לך לייעץ אני כאן כדי ללמוד.
        באותו אתר של פאנדר כתוב שהקרן של אינבסקו 1183441, הינה צמודה לשער הדולר ולא למדד. איך מוודאים למה הקרן צמודה? איפה ניתן למצוא מידע כזה על הקרנות?

        1. חתול פיננסי הגיב:

          1183441 לפי התשקיף באתר המאי”ה היא צמודה למדד המחירים לצרכן.
          מציע לבחון תמיד בתשקיף הקרן.

  • אביבית הגיב:

    תודה, חתול!
    האם ניתן לקנות קרנת איריות דרך fair?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי אביבית,
      לא, לא ניתן לקנות קרנות סל איריות דרך FAIR, אלא רק קרנות סל ישראליות.

      1. אביבית כהן הגיב:

        תודה, חתול יקר!

        1. חתול פיננסי הגיב:

          אין על מה

  • דוויד הגיב:

    היי חד ויש לי שאלה.
    פתחתי חשבון עצמאי בIBI אמרו לי עסקה דולרית 7.5 דולר לפעולה, ועיסקה ישראלית 0.8 אחוז מהפעולה/רווח אם אני זוכר נכון. ופטור תשלום חודשי לשנתיים.
    השאלה היא כזו, מה שכתבתי שייך לקניית מניות נכון?
    אם אני קונה מחקה מדד S&P נגיד האינבסקו שהומלץ פה, אני משלם בנוסף את העמלה של 0.05 חודשי מעבר לעמלות שפירטתי למעלה?
    שאלה נוספת האם יש טעם לקנות מחכה מדד גם של נאסדק וגם של S&P או שזה סותר אחד את השני?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי דוויד,
      כן.
      חשוב להפריד בין סוגי דמי הניהול.
      יש עמלות לברוקר כפי שציינת ומבקביל יש עמלות לקרן הסל מחקת המדד. לברוקר עמלת קניה/מכירה היא חד פעמית, בעוד לקרן סל עצמה אתה משלם באופן שוטף מהקרן.
      כמה? דמי הניהול חלק 356.
      אינני יכול לייעץ לגבי ניירות ערך מסוימים, אבל אם אתה מאמין בטכנולוגיה ושזה העתיד, בדגש לאמריקאי אז יש בזה הגיוון. עם זאת, קח בחשבון שיש פה צמצום ולא פיזור התיק, כלומר מיקוד שלו לטכנולוגיה אמריקאית.

  • גאורגי הגיב:

    חתול שלום, יש עוקב מדד של invesco ל stocks50?
    אם כן מה הסימול של מס’ קרן

      1. גאורגי הגיב:

        יש הבדל בין maci emerge market מה שציינת לעיל לבין emerge market של invesco 1183490?

        1. שחר הגיב:

          לפי מדריך

          קרן סל אירית 1159169 המחקה את מדד שווקים מתפתחים – iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF.
          חשיפה לשווקים עולמיים מתפתחים , כ-3,200 מניות.
          דמי ניהול: 0.18%.

          גם פה יש חלופה בדמות קרן סל סינטטית לשווקים מתפתחים של אינבסקו בדמות MSCI Emerging Markets תחת המספר 1183490. שימו לב פה יש קאצ’ בדמות דמי ניהול.
          דמי ניהול של 0.29% המורכבים מ 0.19% + 0.1% עמלת swap, שוב, כי זו קרן סינטטית.

  • חננאל הגיב:

    היי הכל ממש מעניין תודה רבה!
    רציתי לשאול מה קורה עם קרנות סל מחכות מדדים של ארצות הברית סנפ 500 נאסדק 100..
    שמנוהלות בבתי השקעות בארץ
    בימי חמישי ושישי שהבורסה בארץ לא פעילה, ובארצות הברית יש שינויים במדדים?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי חננאל,
      אין שינוי בימים בהן אין מסחר, אלא רק לאחר מכן. התשואה של קרן הסל תתעדכן עם יום המסחר הראשון שלאחר הסופ”ש.

  • חתולה הגיב:

    היי חתול נחמד,

    תודה על הסיקור המעולה. מתחילה ממש עכשיו להכנס לעניינים ותוהה עד כמה זה קריטי לחכות לירידה בשביל קניה ראשונה. כוונתי היא שאם מדובר בהשקעה ארוכת טווח, יש בכלל טעם לחכות שירד? (אגב מתכננת על הקרן סל האירית מחקה s&p500). גם ככה קשה להאמין שירד… מה דעתך?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי חתולה!
      לטעמי לא קריטי.
      זו השקעה ארוכת טווח במדדים ובקרנות סל מחקות חדד, אין טעם לנסות לתזמן זה בטל בשישים כהשקעה לטווח ארוך.
      מה גם שיש פה נקודת כשך מובנית – מתי תדעי ששוק יעלה? יום לפני? דקה לפני? שבוע אחרי ופספספת את העליות הגדולות?
      אם את יודעת בדיוק – תוכלי לנסות. המחקרים מראים שלא ניתן ברמת לתזמן את שוק ההון באופן הזה באמצעות קרנות סל מחקות מדד.
      ולכן דעתי – לא המלצה/ייעוץ – לא לנסות לתזמן.

  • רון הגיב:

    היי תודה על המידע!
    הייתי שמח לשאול אם נוצרת בעיה עם ערבוב קרן 1159250 יחד עם 1186063
    אחת של בלאקרוק, אחת של אינבסקו
    הייתי מעדיף לקנות מחקה אסנפי ומחקה נאסדק מאותו מנפיק אבל בגלל המחיר ליחידה והרצון לרכוש כל חודש ולא אחת לכמה חודשים חשבתי לשלב ביניהם.
    אילו השלכות יכולות להיות?
    חוץ מזה, אם אני מוסיף לשני אלה גם השקעה בתא90, האם בתור בחור צעיר שיש לו עוד הרבה שנים קדימה להשקיע ואין לו בעיה עם תנודתיות גבוהה תמורת תשואה גבוהה יותר אני מקבל פה פיזור שהוא גם סביר וגם משתלם?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי רון,
      אין בעיה עם זה בתיק ההשקעות. זה שקרן סל אחת היא של אינבסקו והשניה אל איישרס (בלקרוק) זה בסדר גמור. אפשר להוסיף כל קרן סל שרוצים.
      אין לזה שום השלכות.
      השקעה במדד ישרלאי הוא פיזור נוסף “רק” להשקעה במדדים של ארה”ב. את מוסיף עוד כלכלה אחת – ישראל.
      עם זאת – קח בחשבון שאנחנו (עדיין) כלכלה מאוד קטנה יחסית לעולם.

  • ניסן הגיב:

    תודה רבה על המאמר המפורט.
    רציתי לשאול לטווח של 25 שנה, סכום של 5000₪ בחודש למדדים.
    האם עדיף את האיריות (0.07%, שקלי) לעומת האמריקאיות (voo 0.03%, אבל לוקחים על המרת מטח 0.02).

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי ניסן,
      אין על מה.
      לא ייעוץ/המלצה על השקעה – תעשה את שיעורי הבית – לטעמי קרנות אמריקאיות הן לא יתאימו למשקיעים ישראלים.
      מחייב המרת מטח.
      יש מס עיזבון.
      חלוקת דיבידנד כפוי עם מס דיבידנדים.

  • ניסן הגיב:

    מלך אתה תודה רבה !
    באירלנד לא מקבלים שקל הרי, בית ההשקעות עושה את ההמרה משקלים לדולר/מטבע שלהם אני מאמין ? אם כן זה בטח מגולם בקנייה ואז אין הבדל לא ?
    ועוד שאלה, בסוף cndx ו5133574 שניהם איריות מחקות את הנאסדק 100 אבל עם הפרש של פי 33 בדמי ניהול ! למה שמישהו יבחר את הראשונה בכלל…

    1. חתול פיננסי הגיב:

      נכון. בקרנות האיריות יש המרה פנימית.
      יש טםע בדבריך. הישראלית זולה מאוד. יש לה עוד יתרונהות כי היא צמדוה למדד המחירים ולא למטח כמו ה CNDX.
      עם זאת יש חשש שהקרנות סל הישראליות תעלנה מחירים כפי שקורה מעת לעת, אבל לא בכולן.
      עם היד על הלב, אמנם יש באז מאוד גדול על הקרנות האיריות, אבל לא הייתי שולל את הישראליות על הסף.
      אגב, אם עדיין קרן סל אירית עסקינן, אז יש זולות יותר כמו ה 1159243 עם דמי ניהול של 0.2%.

  • מולי הגיב:

    היי, שלום וברכה ותודה על המידע המועיל.
    ותודה על המתנה שקיבלתי בהצטרפות לibi דרך חתול פיננסי.
    1.יש לי 250k אני לא רוצה לקנות עם כל הסכום מניות, שאלתי האם 150k בקרן כספית ו 100k במניות זה חלוקה נכונה?
    2. איזה מדד יש שמחקה סחורות?
    3. באיזה חלוקה מקובל לחלק את המניות בין מניות תעשיה למניות של סחורות.
    בתודה מראש על תשובתך.

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי מולי,
      1. אני לא יודע לומר מה נכון לך בחלוקה של מניות מול מרכיבים סולדים. זה מאוד אישי ולא איפיון ולו בסיסי, אני לא יכול אפילו לתת תשובה של בערך. מה שכן, אם אתה קונה כספית, תקנה בבנק ולא בהכרח ב IBI כי בבנק זה ללא עלות.
      2. יש הרבה, אילו סחורות? תראה פה > https://moneyplan.co.il/stock-market-index/
      3. בדומה לתשורבה מספר 1 🙂

  • אילן דרור הגיב:

    היי, תודה רבה על האינפורמציה וחג שמח
    שאלה ספציפית שמקווה שתוכל לעזור לי לגביה –
    האם קיימת קרן אירית מקבילה לקרן הפסיבית SCHG שמספקת חשיפה למניות צמיחה גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה (לפי הסולידית), ועוקבת אחרי מדד Dow Jones US Large Cap Growth Total Stock Market ?

  • דוד הגיב:

    היי חתול,
    בתעודות סל שעוקבות אחרי נסדאק 100 – הצגת 2 תעודות סל איריות שבפועל מחקות את המדד אבל דמי הניהול שם שונים (0.33 ו-0.2).
    למה בעצם לקחת את היקרה (0.33) ולא את. הזולה (0.2) תחת ההנחה שזה אותו מוצר שיספק את אותם תנאים ואותם תשואות (אולי עם שינויים מאוד מאוד זניחים)

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי דוד,
      נכון, יש 2 סוגי קרנות סל איריות שנסחרות בשקלים.
      ההבדל ביניהן הוא שהזולה יותר של אינבסקו היא קרן סל סינטטית – 1183441.
      בעוד בשיקרה יותר מבית אישרס היא קרן טבעית – 1159243.
      סוג אחזקה שונה. תסחר מה מתאים לך.
      שים לב לסיכון מנפיק שיש לך בסינטטית.

  • תומר הגיב:

    תודה רבה!
    בקשר לקרנות האיריות, למשל 1159250, מובן לי שיש חשיפה לדולר, רק לא ממש הבנתי את ״כיוון״ החשיפה, כלומר אם הדולר עולה ביחס לשקל, ערך הקרן עולה או יורד?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי תומר,
      אם הדולר עולה, אז התשואה שלך גדלה איתו, וההפך.

  • שמחה כהן הגיב:

    שלום חתול יקר !
    מה ההבדל בין חברות של קרנות הסל האריות הבנתי שחלק קונות את הניירות ערך וחלק עפ”י הסכם

    1. חתול פיננסי הגיב:

      נכון,
      אחדד מעט.
      יקרנות סל איריות שהן פיזיות/טבעיות – כלומר הן קונות ומוכרות בדיוק את אחוז המניות שיש ללפי המדד כמו לדוגמא איישרס של בלקרוק 1159250.
      לעומת קרנות סל איריות סינטטיות שהן לא קונות את המניות עצמן, אלא על ידי חוזים עתידיים או חוזי החלף (SAWP).

  • זאבי הגיב:

    היי, אני טרי בעסק האם תוכל להסביר.
    למה בכתבה עצמה אתה מציין רק את המחקה מדד עולמי של בלאקרוק ולא של אינבסקו
    ככלל אני מתרשם גם באתרים אחרים שהקרן של בלקרוק יותר פופולרית
    למרות שלאינבסקו הדמי ניהול נמוכים יותר[ויש קצת יותר סיכוי עם טיפה יותר סיכון], האם זה רק בגלל שבלאקרוק ותיקה יותר בישראל
    תודה.

  • דניאל הגיב:

    היי!
    תודה על כל ההשקעה.
    יש לי תיק במיטב דש שחלקו נסחר בדולרים וחלקו בשקלים, בעיקר עוקב אחרי SP500
    יש לי שאלה על נייר של קסם מספר 5124482, כבר הרבה זמן יחסית שאין שם שום תזוזה, הוא לא נסחר יותר? מה הסיפור שם?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי דניאל,
      בשמחה!
      הכל תקין שמה.
      יש מסחר.

  • אורון הגיב:

    היי חתול יקר , תודה על המידע . רציתי לשאול איך בעצם אנו משלמים את המס ? ברגע שמוכרים המס נלקח באופן אוטומטי או שאני צריך לדווח לרשויות ולשלם ????

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי אורון,
      זה תלוי דרך איזה ברוקר אתה סוחר, אם זה ברוקר ישראלי שעושה ניכוי מס במקור אז זה מתקזז אוטומטית.
      תיעזר בהטבה שלנו
      https://bit.ly/3E0ZFX6

  • אורון הגיב:

    היי חתול יקר , תודה על המידע . רציתי לשאול איך בעצם אנו משלמים את המס ? ברגע שמוכרים המס נלקח באופן אוטומטי או שאני צריך לדווח לרשויות ולשלם ????

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי,
      נכון, ברגע שמוכרים משלמים את המס.
      אם קונים בברוקר ישראלי אז עושים ניכוי מס במקור ולא צריך להתעסק עם זה.

  • שמואלס הגיב:

    היי חתול!
    תודה על המאמר!
    אני משקיע בקרן מחקת s&p 500 שנקראת SPY דרך אינטרקטיב ישראל.
    האם זו קרן אירית? ואם לא מה ההבדל בינה לבין קרן אירית בהיבט המיסוי?
    האם אפשר לקנות קרנות איריות דרך אינטרקטיב?
    ואם כבר מדברים – מה ההבדל בין אינטרקטיב ישראל לבין IB העולמית. לא מצליח להבין מבחינת עמלות.

      1. שמואלס הגיב:

        אהלן חתול, תודה רבה על תשובתך 🙂
        אשמח לחידוד:
        1. מה הכוונה ב”מיסוי פנימי”?
        2. מאיפה אתה יודע את הדברים האלה לגבי כל נייר ערך? אילו מיסויים יש ומהן שיטות המעקב.. האם אתה בודק באתר מסויים? במערכת המסחר עצמה (אינטרקטיב) אני לא רואה את הפרטים האלו.
        3.בלינק שצירפת אין כ”כ הסבר מה ההבדל בין IB העולמית לאינטרקטיב ישראל חוץ מזה שכתוב שזו חברה קפריסאית. יודע לומר לי מה זה אומר בתכלס? האם אני משלם יותר עמלות? (אני שואל כי התמיכה שלהם לא משהו , מה גם שצריך להתעסק בהיבט המס באופן עצמאי אז אולי זה סתם כאב ראש להחזיק דווקא בחשבון מסחר זה). שואל את עצמי האם כדאי לעבור ל-IB העולמית או אפילו לברוקר ישראלי.

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היי,
          1. לכל קרן סל יש מיסוי פנימי שהוא נגזר משיטת העקיבה של אחר המדד. סינטטי/טבעי וכמובן אם מחלקת דיבידנד או לא (זה כבר מיסוי חיצוני). לקרנות איריות סינטטיות ומחקות ישראליות (לחלקן) יש יעילות מיסוי גבוהה. כמה גבוהה – 0%. למה? כי יש איזו פירצה בחוק האמריקאי (מסובך, לא נכנס לזה) שמאפשר לא לשלם מס פנימי על דיבידנד ולכן יש יותר כסף בקרן עצמה שזה שווה ליותר תשואה.

          2. מאיפה אני יודע? שנים של לימוד וזיכרון לא רע חח 🙂 אם אני לא יודע, אז אני נכנס לתשקיף באתר המאי”ה או לקרן עצמה ומבין את מדינת המקור, סוג והאחזקה של קרן הסל ומזה גוזר את מדיניות המס.

          3. ברוקר ישראלי הוא הכי גמיש מחיהת המסחר. IB ישראל זה ברוקר זר (הם כבר מאפשרים לעשות ניכוי מס במקור) אבל הם לא מאפשרים להשקיע דרך הבורסה הישרלאית. IBKR אינטרקטיב העולמי זה ברוקר זר גם כן, נאין ניכוי מס במקור, והוא גם לא מאפשר להשקיע בבורסה הישראלית. מה היתרונות שלהם? עמלות מסחר זולות יחסית.

          מקווה שעניתי על הכל, אם לא תשאלי הכל.

  • עדי הגיב:

    היי חתול תודה רבה על העזרה!
    התחברתי דרכך לאקסלנס .
    רציתי לדעת באיזה קרן סל מחקה מדד משלמים דמי ניהול הכי נמוכים והיא מומלצת?
    הבנתי שהקרן האירית אינווסקו היא עם תשואה גבוהה יותר האם זה נכון ולמה?
    אני מדבר על 1183441.
    הבנתי ששם גובים 0.05% ויש אופציות זולות יותר .
    האם כדאי לקנות ממנה או מקרן אחרת ואם כן איזה שוב אני שואל את דעתך בלבד ולא כהמלצה כי אני במילא אשקיע בקרן השאלה מה אתה חושב
    בתודה מראש

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי עדי,
      תודה רבה!
      הקרן סל מחקה מדד של אינסבקו על ה S&P 500 היא עם דמי ניהול כוללים של 0.09. זה מורכב מ 0.05% + 0.04% על חוזה SWAP.
      יש קרנות זולות יותר, אבל הן לא איריות.
      אם את רוצה בשקלים אז יש מחקות ישראליות כמו קסם עם דמי ניהול משתנים של 0.025.
      ויש קרנות סל אמריקאיות עם דמי ניהול של 0.03.

      כך או כך, ההבדלים בדמי הניהול הם די זניחים פה.

  • נדב הגיב:

    היי חתול,
    תודה רבה על הפוסט.
    אשמח לדעת למה להשקיע בקרנות מחקות מדד איריות שיש להן דמי ניהול.
    אני משקיע לדוגמה ב 5122957 קסם S&P 500 KTF מנוטרלת מט”ח שהיא ללא דמי ניהול, האם זה טוב יותר?
    אשמח גם למילה על צוברת לעומת לא צוברת ומנוטורלת מט”ח לעומת לא מנוטרלת, באופן כללי ומה נכון לגגבי הבמניות האיריות שציינת.

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי נדב,
      אני לא אורמ להשקיע בהכרח בהן. ממש לא. אלא מראה חלופה. אין שום בעיה להשקיע בה. טוב? אני לא יודע מה אתה מחפש, אבל זו קרן עם דמי ניהול זולים ומנוטרלת 🙂
      לטעמי יש יתרון גדול לקרנות צובורות בשל מיסוי דיבידנד כפוי וגם ש”צריך להתעסק” עם הדיבידנד. למשוך אותו או להשקיע.

  • עדי הגיב:

    היי חתול,
    תודה רבה! עושה המון סדר!
    אם אתחיל להשקיע ב-1159250 ואקנה אותה בשקלים, תהיה דרך להמיר את ההשקעה לדולרים או שאצטרך להעביר את כל ההון ל-CSPX?

    תודה!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      תיאורטית ניתן להמיר לקרן המקבילה CSPX. מודה שמעולם לא עשיתי זאת, ולא הייתי בונה על זה באסטרטגיה.

      1. אנונימי הגיב:

        האם עדיף להמיר קודם כל לדולרים באפליקציית המסחר? או שאין לכך משמעות?

        1. חתול פיננסי הגיב:

          תליו איזו קרן סל אירית קונים.
          אם זו קרן זרה, אז כן. צריך להמיר.
          אם זו קרן אירית שקלית אז אין סיבה להמיר. ניתן גם וגם.

  • ביולוג ירושלמי הגיב:

    חתל, **תודה רבה** על המידע ועל המאמר הברור והפשוט לקריאה, יישר כח על ההנגשה של המידע לציבור!
    אתה עושה עבודת קודש, לא פחות.
    בצד הביקורת, הפעם לדעתי המאמר פשוט קצר מדי ולא אינפורמטיבי מספיק (אתה מפחד להעמיס מדי על הקורא? גם אם כן, אפשר להעמיק טיפה מבלי להיכנס לעובי הקורה בהגזמה).

    למשקיעים הישראלים יש 3 אפשרויות עיקריות: קרנות ישראליות, קרנות אמריקאיות, קרנות איריות.
    למה לא קרנות [נאמנות] עוקבות מדד ישראליות? – כי מתחילים בדמי ניהול 0% כדי למשוך משקיעים ואז מעלים אותן בבת אחת (ואז מעבר דורש מכירה ורכישה מחדש מה שיוצר אירוע מס, משלמים מס רווחי הון).
    למה לא קרנות [נאמנות] עוקבות מדד אמריקאיות? – כי מפחדים ממס ירושה (נקרא גם מס עיזבון).
    למה לא קרנות [נאמנות] עוקבות מדד איריות? – האמת היא שלא מצאתי חסרונות גדולים שניתן להדגיש, למרות שאני בטוח שישנם…

    ברמת העיקרון, אם אני לא טועה, יש 2 מנפיקים שמאפשרים לנו לרכוש קרנות סל איריות (שמאוגדות באירלנד), בשקלים, בבורסה הישראלית במדינת ישראל – iShares (של הענקית האמריקאית BlackRock) ו- Invesco.
    זהו, אני לא מכיר עוד אופציות.
    אם אני לא טועה, פעם בלאקרוק ישראל ייוצגו ע”י מיטב דש, היום הם מיוצגים על ידי עצמם כי יש סניף ישראלי עם מנכ”לית למהדרין.
    לגבי Invesco אני לא יודע הרבה כי לא חשתי צורך לברר.

    אם יורשה לי להמליץ על מאמר קריאה דומה בנושא שאהבתי והערכתי מאוד בבלוג Simply Finance – “השקעה בקרנות איריות: החלופות למשקיע הישראלי” (תגגלו).

    שוב תודה רבה על המאמר.

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי,
      תודה!
      כן, אני תמיד במתח שבין כמה לרדת לעומקם של דברים והחשש מלאבד את הקוראים בדרך, לבין להעמיק ולקדוח.
      הכוונה פה היא לתת חשיפה לקרנות ולא פוסט שהוא תעדות זהות, לזה יש משהו בתנור 🙂

      אחדד אותך ברשותך על המחקות הישראליות – זה מיתוס.
      תיקח את המחקות הישראליות ופרט למיטב שהעלו ל 0.2% אף אחת לא העלתה (מחקות, לא קרנות סל). הן לא מעלות. קח לדוגמה את קסם מאז ההנפקה שלה ב 2017 5124482
      או אפילו את מגדל 5122627 (לא המלצה/ייעוץ). התימוס הזה מבוסס על קרנות הסל (ETF) הישראליות שלטמי הן לא טובות לאור דמי הניהול. למשקיעים לטווח ארוך אין סיבה שלא לקנות מחקות פסיביות, חבל על הכסף. מה גם לחלק מהמדדים, לפחות האמריקאים המובילים הם עם 0% מיסוי פנימי בדומה לאינבסקו – הם רוכבים על אותה פירצה.

      אתה לא טועה לגבי קרנות הסל האיריות בשקלים – רק את איישרס (אלטשולר משווקים פ) ואינבסקו ניתן לקנות בשקלים בבורסה הישראלית. איישרס תחת “אשס” שזה אלטשולר שחם.

      תודה על הפיבדק וזה וגם על האחרים, מעריך מאוד!

      1. ביולוג ירושלמי הגיב:

        מסכים חתול, לא הייתי מספיק ברור… מקווה שהובנתי נכון בכל זאת.
        התכוונתי לקרנות סל מחקות מדד ישראליות (ETFs הכוונה) – שם לפי מה שאני זוכר (והפסקתי לעקוב כבר ממזמן כשהגיעו הקרנות מחקות מדד האיריות לארץ ב- 2019), הייתה התחלה בדמי ניהול אפסיים שעלו ככה סתם לדמי ניהול לא נחמדים לאחר תקופה.
        תמיד שלחו מייל, או איזה מכתב והודיעו כמובן כו’, אבל אי אפשר להתמקח ולעצור את העלאת דמי הניהול.
        כשהם מחליטים זו זכותם (וזכות המשקיע בהם למכור את יחידות ההשתתפות ולעבור הלאה), ולכן גם נורא שמחתי שמחקות המדד האיריות עלו ארצה.
        לגבי קרנות מחקות ישראליות “רגילות” (לא קרנות סל) – המצב הרבה יותר טוב… אבל שם אנחנו כבר הולכים לכיוון של המנצחות (שמוצגות בגאון ונשארות להעיד על נצחונן הרגעי היות והעבר אינו מעיד על העתיד) אל מול המפסידות (שנמחקות מהבורסה בכדי שלא להנציח את ההפסדים).
        הסולידית כתבה על זה לא מעט.

        שוב המון תודה על הידע בחינם, על הדיון ועל המענה לתגובות!
        כבר מפנה כל מיני חסרי מושג ל- FinCat ויותר משמח בהתפתחותך ובהצלחתך.
        אדיר אתה 🙂

        1. חתול פיננסי הגיב:

          אני מת עליך!
          כל תגובה בול בפוני – מעריך מאוד!
          עכשיו מובן הרבה יותר טוב 🙂
          אתה צודק מאוד! ה ETF, שהן בתכלס האקטיביות הן לטעמי לא טובות כי הן הוכיחו כל הזמן שהן מעלות, לעומת המחקות (פסיבי) הן לא העלו פרט למיטב. הן אלו שתתאמנה לטעמי לרב הישראלים. וזה שהן נסחרות אחת ליום, בסוף יום זה סבבה לגמרי מבחינתי כמשקיע פסיבי לאורך השנים..

          ותודה ענקית על השיתוף של FINCAT – זה ממש מרגש! תודה!!!

        2. חתול פיננסי הגיב:

          אגב, יש לך דוגמא לכאלו שהפסידו ונמחקו?

  • אביחי אביב הגיב:

    שלום חתול

    ראשית המון תודה על המידע הנגיש והמענה הרצוף לשאלות! מדהים ולא מובן מאליו כלל

    רציתי לשאול האם ישנן קרנות איריות שנסחרות בארץ בשקלים (בלאקרוק\אינבסקו) ומתמקדות בשווקים שהם לא אירופה או ארה”ב? (סין\הודו מזרח אסיה וכו’), זאת על מנת לפזר יותר את השקעות התיק.

    במידה ולא – איזו פלטפורמה נוחה יש לחיפוש של קרנות אחרות בשווקים הללו? (לא כל-כך הצלחתי להבין היכן בדיוק לחפש קרנות סל מחקות מדדים ולהבין את היתרונות\חסרונות שלהן)

    תודה רבה על הכל

    אביחי

  • שי הגיב:

    היי, מעוניין לקנות בחשבון מסחר עצמאי קרן אירית 1159250. הבנתי שהסימול בארץ הוא spx והסימול במט”ח הוא cspx.
    1. מה היתרונות/חסרונות של מסחר בארץ מול חו”ל?
    2. לא מצליח לעשות השוואת תשואות, למשל ב 10 שנים אחרונות, בין ה spy לבין ה 1159250. איך אפשר לבצע השוואה?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי,
      היתרון בישראל הוא עמלות קניה ומכירה זולות יותר וגם שניתן לקנות בשקלים.
      אפשר, אבל לא עם הסימון הישראלי, אלא עם הטיקר של CSPX.
      אפשר https://finance.yahoo.com/ עם הסימול SINשל 1159250 – IE00B5BMR087

      1. סתיו גורדון הגיב:

        CSPX.L או (Acc) (CSSPX.MI)?ה לא הבנתי

        1. חתול פיננסי הגיב:

          לא הנבתי את השאלה

  • שלום הגיב:

    היי איזה מניה אירית שחשופה לכלכת אירופה יש חוץ מיזו: 1159094. אבל שגם יש לה דבידנדים.
    ועוד שאלה האם עדיף להשקיע במניות עם או בלי דבידנדים מה היתרונות ומה החסרונות?

  • שלום הגיב:

    היי,
    איזה מניה אירית שחשופה לכלכת אירופה יש חוץ מיזו: 1159094. אבל שגם יש לה דבידנדים.
    ועוד שאלה האם עדיף להשקיע במניות עם או בלי דבידנדים מה היתרונות ומה החסרונות?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      אהלן שלום,
      קרן סל אירית בשקלים שמחלקת דיבידנד על מדד הכלכלה האירופאית אין כזו. יש בבורסה האירופאית כמו זו iShares STOXX Europe 600 UCITS ETF (DE)
      – לא המלצה/ייעוץ – עשה את שיעורי הבית שלך לפני רכישת ניירות ערך.
      באופן אישי אני חושב שזו טעות לקנות קרן אירית מחלקת כי המיסוי הפנימי הוא מאוד לא יעיל.

  • אלכס הגיב:

    הי, האם ניתן להשיע ב- MSCI World דרך קופת גמל או קרן השתלמות. אם כן, איך ואיפה הכי כדאי? תודה

    1. חתול פיננסי הגיב:

      שלם אלכס,
      אני חושב שיש היום כמה בתי השקעות שמפאשרים מדד עולמי, אבל אני לא יודע מה ההרכב הפנימי שמה וכמה זה באמת צמוד ל WORLD.
      אם אני זוכר נכון למנורה יש משהו כזה.
      אבל… אם אתה מתלבט על גמל להשקעה, למה לא חשבון עצמאי וקנות את קרן הסל?
      ובהשתלמות אפשר באמצעות IRA.

  • חתול אתה מעולה הגיב:

    שלום חתול,

    רציתי לומר שזו פעם ראשונה שנכנסתי לבלוג שלך וממש התחלתי לקרוא ברצף ולסכם את הדברים החשובים עבורי.
    זה מרגיש כמו עולם אינסופי של מידע שאלוהים יודעו מתי הכל יקלט לי בראש.
    אציין שכבר נרשמתי להדרכה עם תום אז מקווה שהקפיצה למים לא תהיה מפחידה כמו שאני חושבת כבר שנים רבות.

    תודה על מאמרים קליטים וברורים.
    המון המון ערך!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      וואו, איזה פידבק כיפי!
      תודה רבה, זה ממש מרגש לקרוא כאלו תגובות 🙂
      וכל הכבוד לך על צעד משמעותי מאוד בעולם ההשקעות!

  • גיא ברק הגיב:

    שלום, אשמח לתשובה בנושא.
    מה קורה במצב שאני משקיע בקרן אירית המה שנים טובות ופתאום אירלנד מחליטה לא לסחור עם ישראל? מה קורה עם הכסף?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      אינני יודע לומר.
      המסחר הוא לא עם ישראל, אלא בבורסה הישראלית.
      במקרים מסוימים ניתן להמיר את הנייר הישראלי בנייר אירופאי במקביל.

  • סתיו גורדון הגיב:

    היי חתול, רציתי לדעת האם יש לך פוסט או טבלה המשווה בין קרן אירית לצורך הדוגמה CSPX נגד הSPY לטווח האורך, מאוד מעניין לדעת מה ההפרש בתשוואת ביניהן וכמה משמעותי דמי הניהול הנמוכים והמיסוי לעומת הקרן הכי בייסיק SPY, שכולם די הולכים אחריה בעיניים עצומות.

  • חנן הגיב:

    שלום, גם אני כמו רבים אחרים מצאתי עניין רב בבלוג. אבל כל הנושא הוא רחב יריעה ולכן מבלבל. איך אפשר למצא כלים שעושים השוואה בה ניתן לראות קרנות מחקות, תעודות סל, דמי ניהול, ביצועים, סיכונים, מי נסחר בארץ ומי רק בחו”ל, האם בשקלים או מט”ח וכו’. אני פשוט מתקשה למצא ידיים בסבך. לא מחפש להיות מומחה, רק לדעת איך לחפש. יעזור מאוד אם תוכלי לתת הכוונה לכלי השוואה כאלה, אם קיימים. מודה לך מראש ומודה על המידע המלמד

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי חנן, תודה רבה על הפידבק!
      אכן זה תחום רחב מאוד.
      אין לצערי מקום אחד שמראה את הכל. אתה יכול להתסכל באתר המאי”ה של שוק ההון, בפאנדר ואצרים בחול לקרנות זרות.
      כן מציע להגדיר שאלה שאלה ואז לפרק אותה.
      מה השאלה (נסה למקד) שאתה הכי “מוטרד” ממנה?

  • רם הגיב:

    היי חתול
    אשמח אם תוכל לפרט מה היתרון דווקא בקניית הקרן בדולר
    היתרונות של קרן אירית ברורים- מבחינת מיסוי דיבידנדים, המרת מט״ח, מס ירושה
    מה היתרון בכל זאת בקנית ETF ״המקורי״?
    אולי נזילות?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי רם,
      אין הרבה יתרונות בקנית קרן אירית בדולר, אלא אם אתה רוצה להיות חשוף ונקוב לדולר וככה לשמור על ערכו.
      מה זה אומר ETF מקורי – לא הבנתי את זה.
      קרן סל אירית היא ETF, היא נסחרת רציף לאורך היום.

  • אלון הגיב:

    היי, אם אני מעוניין להשקיע בקרנות סל איריות לדוגמא 1159250 שנסחרות דרך הבורסה הישראלית בשקלים. עדיין אצטרך לשלם עמלת המרה?.
    בנוסף רציתי לדעת איזה עלויות נוספות חשוב לבדוק לפני ההשקעה, יש משהו נוסף חוץ מקנייה מכירה ודמי ניהול?
    תודה רבה!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי אלון,
      לא, לא צריך לשלם עמלת המרה כי הקרן הזו נקובה בשקלים.
      אתה צריך עמלת קניה, מכירה, דמי ניהול לקרן עצמה – האלו העמלות מסחר הרלוונטיות.
      בנוסף, ולא קשור לקרן עצמה יש לך דמי ניהול לברוקר.

  • אייל הגיב:

    שלום, רציתי לדעת את דעתך לגבי הקרנות האיריות (שנסחרות בשקלים) בעניין שהן מושפעות מט”ח.
    האם זה שהדולר יחסית גבוה עכשיו יכול להוות בעיה גדולה בהשקעה בקרנות האיריות ועדיף לקחת את הישראליות ? או שעדיין לדעתך היתרונות עולים על החסרונות ?
    חשוב לציין שהתכנון הוא השקעה לטווח ארוך של 5 שנים פלוס.
    תודה !

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי אייל,
      דעתי בעולמות המט”ח שזה מאוד ספוקלטיבי ולכן כל נסיון לתרחש אותו או לתזמן אותו הוא משול בעיני להימור ולכן אין טעם לנסות אותו אפילו. ההחלטה צריכה להיות אסטרטגית יותר – כלומר אילו כלכלות אתה רוצה להיצמד אליהם וכמובן פועל יוצא מזה אילו מטבעות.

  • אייל הגיב:

    שלום, רציתי לדעת את דעתך לגבי הקרנות האיריות (שנסחרות בשקלים) בעניין שהן מושפעות מט”ח.
    האם זה שהדולר יחסית גבוה עכשיו יכול להוות בעיה גדולה בהשקעה בקרנות האיריות ועדיף לקחת את הישראליות ? או שעדיין לדעתך היתרונות עולים על החסרונות ?
    חשוב לציין שהתכנון הוא השקעה לטווח ארוך של 5 שנים פלוס.
    תודה !

  • שמואל הגיב:

    שלום חתול, שוב תודה על כל התוכן.
    אני מנסה למצוא קרן מחקה למדד nifty, באתר הבורסה מצאתי רק אחת של קסם עם דמי ניהול של 0.8 שזה המון!
    יש אולי קרן אירית/ישראלית עם דמי ניהול נורמלים יותר?
    תודה רבה.

  • דן הגיב:

    כיוון שאני רוצה לבנות תמהיל תיק של 70% מנייתי ו 30% אג”ח , האם תוכל לציין אם יש קרן אירית שמחקה אג”ח ארה”ב ממשלתי ארוכות?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי דן,
      כקרן סל אירית שקלית? לא מכיר שיש כאלו בבורסה שלנו.
      יש לך לדוגמה (לא המלצה/יעוץ) קרן אמריקאית כמו TLT של ISHARES

  • דן הגיב:

    שלום, כיוון שאני רוצה לבנות תיק עם תמהיל של מנייתי 70% ו 30% אג”ח, האם יש,קרן אירית שמחקה מדד אג”ח בונד ממשלתי ארה”ב ארוכות

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי דן,
      כקרן סל אירית שקלית? לא מכיר שיש כאלו בבורסה שלנו.
      יש לך לדוגמה (לא המלצה/יעוץ) קרן אמריקאית כמו TLT של ISHARES

      1. דן הגיב:

        הי, רכשתי קרן בונד שמספר הוא 1159177.
        האם זאת לא קרן אירית מחקה מדד הבונד? ואם לא, תוכל לציין איזה מדד היא מחקה? תודה

        1. חתול פיננסי הגיב:

          זו אכן קרן אירית ICE U.S. Treasury 1-3 Year Bond Index
          צוברת דיבידנד.

  • שחר הגיב:

    היי ! קודם כל תודה רבה על הפוסט המקיף! זה מאוד מאוד עזר לי !
    אני לא כלכך מצליחה להבין מה המשמעות מבחינת הרווח שלי אם אני קונה את הקרן היקרה של אינבסקו לעומת הישראליות .
    לצורך העיניין אם אני קונה מעט מניות (לדוגמה s&pב- 4000 ש”ח) כי הן יקרות , הנתח שלי במשחק קטן יותר ולטווח ארוך אני מרוויחה פחות לעומת קנייה זולה של עוקבי מדד ישראלים לא ?
    כלומר אם אני קונה יותר נתחים ב20 ש”ח אני פוטנציאלית יכולה להרוויח יותר מכל עלייה במדד?
    מקווה שהבנת ,
    המון תודה !!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי שחר,
      אין על מה.
      זה לא באמת משנה כי הרווח או ההפסד הוא באחוזים על ההון שלך. לא משנה כמה יחידות יש לך.
      התשואה היא באחוזים ולכן היא על כל הסכום ככה שאם תקני יחידה את של קרן סל של אינבסקו ב 4,000 שקלים או 200 יחידות של 20.

  • אור הגיב:

    היי חתול קודם כל תודה רבה על הכל, בזכותך הנעתי את עצמי והכסף כבר לא שוכב בעוש מעלה אבק ונשחק

    כמה שאלות:
    הלכתי על השילוש הקדוש והשקעתי בין היתר ב 1183441
    אני מנסה להבין כיצד עובד הסנכרון עם העליות בפועל של סנופי לעומת של הקרן המחקה שלו- האם הוא מסתנכרן בזמן אמת? איך זה בדיוק עובד כי שעות המסחר פה שונות משעות המסחר בארה״ב

    ובאופן כללי, למה גם ביום ירוק של סנופי אני רואה בפועל ירידה בערך של הקרן המחקה שלי, למה נוצרות סתירות כאלה בהרבה מהימים?

    שאלה נוספת, האם אני מושפע מהעליות/ירידות של שקל ביחס לדולר? האם הסנכרון של עליות/ירידות מט״ח בא ביחד עם העליות ירידות של סנופי?

    עוד שאלה, מה הכוונה בכך שהמיסוי הוא לפי מדד המחירים לצרכן בניגוד למקבילה של איישרס שלפי מט״ח? הרי בסופו של דבר אני אמור לשלם גם בקרן של אינבסקו על הרווח/הפסד שיתקבל כתוצאה מהשער בו קניתי לעומת השער בו מכרתי לא ככה?

    אני יודע שאני קצת חופר עמוק יחסית להשקעה לטווח ארוך אבל מעניין אותי להבין באופן כללי כיצד הכסף שלי עובד טכנית

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי אור,
      יש סטייה בין השעות, אבל עם הילד על הלב, כמשקיע לטווח ארוך זה לא אמור לעניין יותר מדי, לפחות לא אותי.
      אתה רואה את ההבדלים האלו לאור הפרשי מט”ח, דולר עולה/יורד למול השקל – אתה מאוד משופע בזה בקרנות חשופות למטח. אם אתה רוצה לא להיות חשוף אז תוכל לקנות קרנות מנוטרלות מט”ח.

      כן, אתה משלם מס רווחי הון, 25%, אבל… הניכוי (ההצמדה) היא למי מדד המחירים שהוא נתון אחד למול הפרש המטח שהוא נתון אחר.

      הכל טוב, תרגיש בנוח

  • אור הגיב:

    היי חתול קודם כל תודה רבה על הכל, בזכותך הנעתי את עצמי והכסף כבר לא שוכב בעוש מעלה אבק ונשחק

    כמה שאלות:
    הלכתי על השילוש הקדוש והשקעתי בין היתר ב 1183441
    אני מנסה להבין כיצד עובד הסנכרון עם העליות בפועל של סנופי לעומת של הקרן המחקה שלו- האם הוא מסתנכרן בזמן אמת? איך זה בדיוק עובד כי שעות המסחר פה שונות משעות המסחר בארה״ב

    ובאופן כללי, למה גם בימים ירוקים של סנופי אני רואה בפועל ירידה בערך של הקרן המחקה שלי?

    שאלה נוספת, האם אני מושפע מהעליות/ירידות של שקל ביחס לדולר? האם הסנכרון של עליות/ירידות מט״ח בא ביחד עם העליות ירידות של סנופי?

    עוד שאלה, מה הכוונה בכך שהמיסוי הוא לפי מדד המחירים לצרכן בניגוד למקבילה של איישרס שלפי מט״ח? הרי בסופו של דבר אני אמור לשלם גם בקרן של אינבסקו על הרווח/הפסד שיתקבל כתוצאה מהשער בו קניתי לעומת השער בו מכרתי לא ככה?

    אני יודע שאני קצת חופר עמוק יחסית להשקעה לטווח ארוך אבל מעניין אותי להבין באופן כללי כיצד הכסף שלי עובד טכנית

  • מאיר הגיב:

    היי חתול, תודה רבה על ההסבר המצוין
    רציתי לדעת משהו בקשר לאחוזי התשואה של הקרנות הנסחרות בשקלים לעומת הקרנות שנסחרות במט”ח.
    ראיתי שהיום (22/07/24) קרן הסל CSPX עלתה ב0.84% אבל לעומת זאת, אותה הקרן שנסחרת בבורסה הישראלית בשקלים שמספרה הוא 1159250 ירדה ב1.30%
    מה מסביר את ההפרש בין שתי הקרנות כי לפי ההסבר שלך הן הרי אותה הקרן, תודה מראש.

    1. חתול פיננסי הגיב:

      שלום מאיר,
      ההבדלים בתשואות של קרנות הסל שנסחרות בשקלים, שהן למעשה חשופות מט”ח (מנוטרלות מטח זה סיפור אחר), לעומת קרנות נקובות במט”ח הוא הבדלי שקל/מטח.
      בדוגמה פה הוא היחלשות/התחזקות השקל – דולר. זה מאוד משפיע על התשואה בקרנות סל שהן חשופות מט”ח.
      אם לא רוצים את התנודתיות הזו, אפשר לקנות קרנות סל ישראליות מנוטרלות (מגודרות) מט”ח. הרחבתי על זה במדריך קרנות סל מחקות מדד:
      https://moneyplan.co.il/etf-guide/

  • yehuda Levi הגיב:

    איך עכשיו הקרנות האיריות יורדות יותר מה מגבילות בעולם?
    למה מוכרים אותם ?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      אין קשר ישיר לזה שהן קרנות איריות, פשוט הן חשופות למט”ח, וככאלו כל שינוי ביחס דולר/שקל הן משופעות ממנו. החלופה ללא להיות מושפע זה לקנות קרנות מחקות ישראליות מנוטרלות מט”ח.
      תראה פה

      https://moneyplan.co.il/etf-guide/

  • yehuda Levi הגיב:

    היי חתול, תודה רבה על ההסבר המצוין
    בימים אחרונים הקרנות האיריות יורדות וחלקם מתרחקות מה מדד שלהם
    למה זה קורה?

  • מיכאל הגיב:

    לדוגמא פתחתי חשבון ב ibi של 20,000 שקלים. מעוניין לשים בחודש בין 2000 ל-3000 שקלים ומייד להכניסם להשקעה בחשבון.

    כיוון שגם ככה הפנסיה שלי, וקרנות ההשתלמות שלי מושקעות ב s/p, אני חושב בשביל הפשטות להשקיע במשהו עולמי מאלו שרשמת מטה.

    זה מספיק טוב ומשתלם לעומת לנסות לעשות שילוש קדוש? יהיה קשה כל חודש או חודשיים להתחיל לחלק את זה לשילוש הקדוש אך מצד שני בקרנות סל אחרות דמי ניהול זולים יותר.

    מה דעתך?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      טוב אני לא יודע לומר אם אלו מדדים שנכונים לך.
      האם זה משתלם יותר? פה זה תלוי באיזון שלך וכמה קרנות תקנה בכל פעם כי יש לך עמלת קניה, בטנה יחסית אבל יש.
      אני לא מת על השילוש הקדוש הזה כי הוא די מסובך עבור כ 0.1% למול ACWI.

  • שי הגיב:

    לפי מה שאני מבין מהמאמר, דמי הניהול של קרן מדד עולמי של iShares (1159235) עומדת על 0.2%
    אבל גם באתר של המאיה, וגם בדה מרקר אני רואה שכתוב שדמי הניהול עומדים על 0.6%
    האם יש טעות במאמר, או שאני הבנתי משהו לא נכון?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      אתה צודק מאוד!
      אחת הבעיות בתשקיפים ואתרים השונים זה עדכון הנתונים.
      כאשר היא עשתה “עליה” לישראל היא אכן היתה 0.6%, אבל דמי הניהול ירדו די מהר ל 0.2% והם לא עודכנו באתרים השונים. תוכל לראות זאת באתר של ISHARES.

  • דניאל הגיב:

    תודה רבה על כל ההדרכה
    אם אני יכול לשים סכום ראשוני של 10k ואחר כך כל חודש 300-400 ש”ח, יהיה עדיף לי לקנות 1159250 כי כל נייר עולה כרגע באיזור 2200 וככה כל חצי שנה אני יכול לקנות עוד, ואילו ב1183441 כל נייר עולה בערך 4100 ויקח לי זמן כפול לקנות ובינתיים הכסף לא מרוויח (או מרוויח ממש קצת בקרן כספית), או שזה לא משנה כל כך?

  • מיכאל הגיב:

    שגייה, למחיר 0.19 של 1185164 יש להוסיף 0.03 עבור SWAP

    1. חתול פיננסי הגיב:

      זה שמה.

  • ליאב הגיב:

    אהלן, אנסה לא לחפור יותר מדי אבל אני ממש אשמח לעזרה:

    אני בן 18, יש לי 10,000 שקלים כרגע ואני רוצה להתחיל להשקיע כשאני אתגייס, אני רוצה להשקיע לטווח ארוך ב s&p500 (בתקווה כמה עשורים), ואני רוצה להשקיע דרך מיטב דש בקרנות סל איריות צוברות דיבידנדים.

    אני מתלבט דרך איזו קרן סל כי נהיה לי סלט ממש, קרן הסל: Ishares מספר:1159250 מומלצת למצב שלי?
    והאם אתה ממליץ ״לרפד״ את התיק באגרות חוב שתהיה פחות תנודתיות או שאם אני משקיע לטווח ארוך אין צורך?

    והאם שווה בכלל להשקיע כ 350 ש״ח בחודש לטווח ארוך במהלך תקופת הצבא (כארבע שנים במקרה שלי) משכורת של חייל בכל זאת…
    כי את שאר הכסף אני רוצה שיהיה לי בחיסכון זמין לאחר השירות ללימודים וכו (או שאת הכסף הזה להשקיע במקום אחר?)

    תודה!!!!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי ליאב,
      תרגיש חופשי לחפור.
      מהמם.
      שים לב שזה מיטב טרייד, לא דש 🙂 ותוכל לפתוח עם ההטבה הכי זולה שיש ישירות מפה > https://landing.meitav.co.il/he-IL/landing/trade/tradeleads?utm_source=Hatulfinancy&utm_medium=Blog

      אני לא יכול להמליץ לך על קרן סל ספציפית.
      הקרן שציינת היא סל אירית, צוברת ועם יעילות מיסוי לא הכי טובה לעומת המתחרה שלה האירית או הישראלית כפי שרשמתי פה במדריך קרנות סל > https://moneyplan.co.il/etf-guide/

      “ריפוד” סולידי הוא בהתאם לצורך שלך, האם אתה רוצה לתת חלק סולידי בתיק שלך? איך אתה חי עם תנודתיות ומה הסיכון שאתה מוכן לקחת?

      האם “שווה” להשקיע? בוודאי. מה החלופה? לבזבז או סתם לחסוך בריבית של כמה אחוזים? לכן כל שקל קובע פה לטעמי.

      1. ליאב הגיב:

        תודה רבה שענית! מעריך מאוד.

        אז אם ככה יראה תיק ההשקעות שלי:

        כסף שאני מפקיד לטווח זמן ארוך (מעל 15-20 שנים)- 100% מנייתי (כי לפי מה שהבנתי ככל שאני משקיע לטווח זמן ארוך יותר הסיכון שאפסיד יורד), משקיע ב s&p500 דרך קרן אירית שנסחרת בארץ בשקלים, מספר: 1183441 (של אינבסקו).

        כסף שאני רוצה שיהיה לי זמין בעוד ארבע שנים שהסיכון יהיה הכי מינימלי שאפשר כי אני חייב את הכסף זמין אחרי צבא:
        להשקיע בקרן כספית (לפי מה שהבנתי לא כזה משנה איזו, משקיע דרך מיטב טרייד), ולא להפקיד סתם בבנק בעצם שום כסף מהמשכורת הצבאית.

        זה נראה טוב? מה היית משפר?

        1. חתול פיננסי הגיב:

          היי,
          אינני יכול לחוות דעה על מספרי הנייר כי זה יחשב לייעוץ השקעות.
          ההנחה שלך על השקעה בבורסה לטווח ארוך נכונה העיני.
          וכסף לטווח קצר יחסית של שנים ספורות – יש הגיון רב לחסוך אותו באפיק יותר סולידי, אלא אם אתה מוכן לקחת את הסיכון.
          אין בעיה לקנות קרן כספית גם דרך הבנק או אם יש לך חשבון במיטב עם ההטבה שלי – SAME SAME, ללא עלות.
          כן יש עניין קטן בכספית כי יש את סוגית דמי הניהול שהם המשתנה היחיד שאני הייתי נותן עליו את הדעת. ראה בכתבה על קרן כספית מומלצת שיש 2 קרנות כספיות שהן לא תעלנה דמי ניהול עד 1.1.26. אזימוט ודולפין.

          https://moneyplan.co.il/recommended-money-market-funds/

          1. ליאב בבייב הגיב:

            אוקיי, תודה!
            לדעתך הפיתרון לגבי הבעיה עם הקרת האירית היא לקנות קרן ישראלית במקום שהיא זולה משמעותית? מה החיסרון בקניית קרן ישראלית מחקה s&p500 על פני האירית?

          2. חתול פיננסי הגיב:

            היי ליאב,
            תגדיר בעיה?
            זה שהן יקרות?
            אז כן, קרן ישראלית היא חלופה טובה לכך.
            אם אתה לדוגמה ה”בעיה” היא אחזקה סינטטית אז לא – קרן ישראלית לא תתאים.
            לטעמי אין הרבה חיסרונות במיוחד למול אינבסקו. מיסוי פנימי של 0%, דמי ניהול נמוכים וכו.
            רק חשוב להבין איזו קרן אתה קונה – קרן מחקה ישראלית ולא קרן סל.
            וגם להבין את המנגנון הפנימי שלהם עם הפיקדונות שלטעמי הוא די שקוף לקונים.

            הרחבתי על זה במדריך קרנות סל מחקות מדד >
            https://moneyplan.co.il/etf-guide/

          3. ליאב בבייב הגיב:

            תודה!

            עכשיו הבנתי שהקרן של אינבסקו היא מאוד יקרה, יש לי אפשרות להשקיע כ 350 שח למשך ארבע שנים… לדעתך זה עדיין מתאים (אקנה אותה כל כמה חודשים)? או שבמקרה שלי עדיף להתמקד בקרנות ישראליות מחקות s&p ואחרי השירות לעבור לאיריות היותר יקרות?

          4. חתול פיננסי הגיב:

            אם זה 350 שקלים אז אתה יכול או לצבור למשך כשנה או לקנות קרנות ישראליות שהן זולות משמעותית ועולות עד כ 20 שקלים. אני לא יכול לייעץ לך איזה נייר לקנות, רק תשאל את עצמך האם אתה רוצה לקנות את הקרן אחת לשנה, כי אנבסקו עולה קצת מעל 4,000 שקלים. או לא. אם התשובה היא לא – אז ישראלית יכולה לשמש חלופה (ואפילו אם מתאים לך – אמריקאית) אם כן – סבבה.
            ואין קשר בין מחיר המניה לאיכותה.
            אין פה את משקל מה שיקר הוא טוב יותר.

  • עידו הגיב:

    תודה רבה על המאמר!
    לא הצלחתי להבין מה ההבדל בין קרן ישראלית לקרן אירית,
    אפשר לקבל דוגמה לקרנות ישראליות שטובות כמו האיריות מבחינת מיסוי פנימי?

  • אלי הגיב:

    מה ההבדל בין קרנות סל שמחקות מדד סנופי לצורך העניין לקרנות נאמנות שמחקות מדד?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      יש הרבה דמיון. קרן סל היא סוג של קרן נאמנות.

  • עומר הגיב:

    האם קרן אירית שנסחרת בשקלים
    1. צמודה מבחינה מיסוית לאינפלציה?
    2.התשואות חשופות לע״ח של הדולר?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי,
      תלוי איזו קרן. כפי שרשמתי בפוסט = יש כאלו שכן ויש שלא.
      לדוגמה ב S&P 500 אז איישרס 1159250 היא מודה לדולר, בעוד שאינבסקו 1183441 צמודה לאינפלציה.
      וכן – שתיהן הם קרנות שקליות שחשופות למט”ח.

      1. עומר הגיב:

        ממש תודה על התשובה!
        אז בעצם אם אני מאמין בדולר, ואני אקנה את הקרן של אינבסקו, אני אהנה גם מעליית הערך בגלל התחזקות של הדולר (במידה וצדקתי כמובן) וגם מקיזוז אינפלציה מהמס?

  • שלומי הגיב:

    היי מה קורה חתול?

    אם אני מושקע בקרנות האיריות 1186063,1183441 , שהרי הן חשופות לדולר.

    אני הבנתי שארגון הבריקס מתכנן איזשהי פעולה שממש תוריד את ערך הדולר.

    אתה מכיר משהו כזה ואם כן מה כדאי לעשות עם הקרנות שאני מושקע בהם כי הרי הכל יפגע וגם הם

    1. חתול פיננסי הגיב:

      לא מכיר משהו קונקרטי

  • דודי הגיב:

    היי
    יש לי כסף בדולרים וחלק ביורו..
    האם אתה ממליץ להמיר את הכל ולקנות קרן אירית או ישראלית?
    חשבתי להמיר לשקלים ולקנות ישראלית וחלק להשאיר בדולרים ולשכור במניות בחול?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי דודי,
      אני לא יכול להמליץ ככה מבלי להכיר אותך.
      מתנצל. זה דורש איפיון והבנת הצרכים שלך. מוזמן ליצור קשר.
      כל “עצה” שאתן לך היא בגדר הימור מבחינתי.

  • סמי הגיב:

    היי חתול,
    יש לי חשבון באקסלנס טרייד והוא בדולרים, האם להמיר לשקלים ולקנות את הקרנות האיריות המומלצות או להשאיר בדולר ואם יש חלופה דולרית לקרנות איריות לקנות אותן? אם כן, מה מספרי המניות של הקרנות האיריות שנסחרות בדולרים כמו הישראליות בעצם רק בדולר.
    מקווה שהבנת אותי

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי,
      אינני יודע לומר לך מה נכון לעשו – האם להמיר או לא, אבל כן תוכל לקנות בדולרים את אותן הקרנות איריות בחול באמצעות הברוקר שלך. שים לב רק לעלויות הרכישה, הן גבוהות יותר מישראל.

  • סמי סמוקי הגיב:

    היי חתול,
    יש לי חשבון באקסלנס טרייד במטבע הדולר, האם להמיר לשקלים ולקנות את הקרנות האיריות המומלצות בש”ח או להשאיר בדולר ואם יש חלופה דולרית לקרנות איריות לקנות אותן? אם כן, מה מספרי המניות של הקרנות האיריות שנסחרות בדולרים כמו הישראליות בעצם רק בדולר.
    מקווה שהבנת אותי

  • עידן הגיב:

    היי, האם יש ל-1185172 וגם ל-1183490 דמי ניהול swap?
    רשום בעמוד על השילוש הקדוש של-1183490 יש דמי ניהול swap של 0.1, ובטוטאל דמי ניהול של 0.29 (ופה זה לא רשום).
    ומצאתי שרשמו של-1185172 יש דמי ניהול swap גבוהים מאוד של 0.33, ובטוטאל של 0.52. האם זה נכון?
    אם כן שווה לתקן 🙂
    מעבר לזה עמוד מדהים תודה ענקית!!!!

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי עידן,
      בהחלט. עדכנתי. תודה רבה.